عربستان برای رویارویی با ایران به دنبال کمک نظامی چین

© AP Photo / Kin Cheungعربستان برای رویارویی با ایران به دنبال کمک نظامی چین
عربستان برای رویارویی با ایران به دنبال کمک نظامی چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته گذشته مانور مشترک و سه هفته ای نیروهای ویژه دریایی ارتش عربستان سعودی و چین در ساحل دریای سرخ و پایگاه دریایی ملک فیصل برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، گنادی پتروف تحلیلگر سیاسی در مقاله ای نوشت که عربستان سعودی سعی دارد برای مقابله با ایران، علاوه بر کمک های نظامی آمریکا، از چین نیز کمک نظامی دریافت کند.

در این مقاله ذکر شده است: عربستان سعودی تصمیم دارد در مقابل همسایه اش یعنی ایران تنها به کمک های هم پیمان سنتی خود یعنی آمریکا تکیه نکند و به سمت چین نیز روکرده است.

در روز چهارشنبه گذشته پایگاه دریایی ملک فیصل ارتش در شهر جده ( در ساحل دریای سرخ) میزبان مانور مشترک و سه هفته ای نیروهای ویژه دریایی ارتش های عربستان سعودی و چین بود. این مانور ارتش با عنوان "شمشیر آبی" برگزار می شود.

 این مانور با موضوع مقابله با تروریسم و دزدی دریایی انجام شد. این اولین مانور نظامی مشترک میان دو کشور سعودی و چین است.

"الکساندر شومیلین" رئیس مرکز پژوهشی اروپا و خاورمیانه در آکادمی علوم روسیه در این خصوص توضیح داد: همکاری نظامی عربستان سعودی و چین برپایه های اقتصادی جدی قرار دارد. چین، مشتری اصلی نفت عربستان سعودی است و همزمان ریاض، در پروژه های اقتصادی چین به ویژه طرح بزرگ "راه ابریشم" مشارکت دارد.

وی خاطر نشان کرد: برای عربستان سعودی این نکته بسیار مهم وجود دارد که چین روابط خوبی با ایران دارد. سعودی ها به میانجی نیاز دارند که تنش با ایران را کاهش دهد. این یکی از دلایل مهم نزدیک شدن ریاض به پکن است. عربستان سعودی به دنبال تضعیف رابطه اش با آمریکا نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала