شروع جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران

© AFP 2023 / Fars News/Hossein Mersadiشروع جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران
شروع جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبه نظامیان ایرانی اعتراضات در این کشور را جنگی جهانی علیه جمهوری اسلامی می خوانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های ایرانی، در روز جمعه، یک بسیجی (شبه نظامی زیر شاخه سپاه پاسداران) گفت: ناآرامی های ناشی از افزایش قیمت سوخت نمایانگر "جنگ جهانی" علیه جمهوری اسلامی است. معاون سرتیپ سالار ابنوش گفت: یک جنگ تمام عیار جهانی علیه نظام و انقلاب به دنیا آمد، اما خوشبختانه در نطفه خفه شد.

آیا احتمال تغییر حکومت ایران وجود دارد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا احتمال تغییر حکومت ایران وجود دارد؟

به گزارش ایسنا، ابنوش خاطرنشان کرد: ائتلاف شر که شامل "صهیونیست ها" (به طور سنتی جمهوری اسلامی ایران مقامات اسرائیلی را بدین صورت می نامند)، آمریکا و عربستان سعودی است، که در پشت تحریکات این شورش ها قرار دارند.

روز سه‌ شنبه گذشته، غلامحسین غیب‌ پرور فرمانده سابق سازمان بسیج مستضعفین گفت: وضعیت اعتراضات در حال تثبیت است و مقامات موفق به شناسایی عاملان اصلی اغتشاشات شده اند.

دفتر کمیساریاری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) نیز به نوبه خود ابراز نگرانی کرد که استفاده از مهمات جنگی توسط نیروهای امنیتی برای سرکوب آشوب ها منجر به تلفات قابل توجه شده است.

در 15 نوامبر، دستورالعملی در ایران به اجرا در آمد تا قیمت بنزین 3 برابر گردد. طبق قوانین جدید، صاحبین خودروها می توانند قیمت 1500 تومان حداکثر 60 لیتر بنزین در ماه دریافت کنند، صاحبین موتورسیکلت 25 لیتر. 400 لیتر برای رانندگان تاکسی سهمیه جداگانه فراهم شده است. پس از این تصمیم، اعتراضاتی در تعدادی از شهرهای ایران صورت گرفت و منجر به درگیری با پلیس شد.

رسانه های غربی می گویند که مقامات ایرانی کشته شدن پنج نفر از جمله سه مقام امنیتی را تأیید کردند. با این حال، سازمان بین المللی عفو بین الملل آمار کشته شدگان را در اعتراضات ایران 106 نفر تخمین زد.

چهارشنبه گذشته، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، با اظهار نظر در مورد این اعتراضات، اعلام کرد که مقامات یک موفقیت دیگر را کسب کردند. تهران مدعی شد که این اعتراضات توسط نیروهای خارجی سازماندهی شده است و آمریکا و اسرائیل را در راس آن می دانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала