کاهش نرخ تورم با افزایش قیمت بنزین

© Sputnik / Arina Topolevaبازار
بازار  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قائم مقام وزیر صمت: طی 40 سال گذشته 15 بار قیمت بنزین از 10 تا 400 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، نرخ تورم طی 6 بار افزایش قیمت بنزین کاهش داشته است و طی 40 سال گذشته 15 بار قیمت بنزین از 10 تا 400 درصد افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر صمت در ادامه گفت:«افزایش قیمت بنزین شش بار موجب کاهش تورم و سه بار موجب افزایش تورم شده و شش بار نیز تورم تغییر نکرده است. این که گرانی قیمت‌ها را به افزایش قیمت بنزین مرتبط کنیم، جفا در طرح افزایش قیمت بنزین است، زیرا قیمت برخی کالا‌ها مقطعی و فصلی است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.

پیش از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت این فرآورده، روزی صد میلیون لیتر بنزین با یارانه پنهان هنگفت در کشور استفاده می‌شد و میزان برخورداری دهک بالای جامعه نسبت به دهک پایین جامعه از یارانه انرژی 11 برابر است.

روایت جالب روحانی درباره علت اعلام تومان به عنوان واحد رسمی پول ایران  - اسپوتنیک ایران
حذف صفر آیا منجر به افزایش تورم در ایران می شود؟

با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین افزون بر جلوگیری از قاچاق و آلودگی هوا، روند پرداخت یارانه به انرژی معکوس و به نفع دهک‌های ضعیف جامعه آغاز شد.اگر با روند گذشته که 2 و 8 دهم برابر میانگین دنیاست بنزین مصرف می‌کردیم به زودی وارد کننده این فراورده می‌شدیم و در نتیجه ارزی که کشور برای واردات بنزین هزینه می‌کرد به دهک‌های مرفه جامعه می‌رسید. نظام حمل و نقل کالا‌ها در کشور بیشتر از گازوئیل استفاده می‌کند و گرانی بنزین در آن اثری ندارد.

بنزین هزار تومانی مانع فکر کردن برای توسعه مترو، زیرساخت‌های حمل و نقل، خودرو‌های با کیفیت و بهبود حمل و نقل عمومی می‌شد. در کشور ما مصرف بنزین 10 و 7 دهم لیتر در هر صد کیلومتر است در حالی که در دنیا این رقم 5 و نیم لیتر است.با کنترل‌هایی که انجام می‌دهیم جلوی شوک حاصل از گرانی بنزین را می‌گیریم و پس از مدتی مردم مزایای حاصل از این طرح را می‌بینند».

افزایش ناگهانی 300 درصدی قیمت بنزین در ایران، سبب اعتراض  مردم در چندین شهر ایران شده است. از نخستین ساعات روز جمعه 15 نوامبر قیمت بنزین در ایران به شدت افزایش یافت و دو نرخی شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی 1500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 3 هزار تومان. قیمت بنزین سوپر نیز به 3500 تومان رسیده است.

همزمان با شروع اعتراضات در چندین شهر ایران، اینترنت سراسر ایران با اختلالات گسترده مواجه شده است. نت‌بلاکز که بر وضعیت اینترنت در جهان نظارت دارد در یک توییت به صورت رسمی اعلام کرد که همزمان با آغاز اعتراض‌ها، افت شدید در ارتباط اینترنتی ایران در اپراتورهای موبایل و تلفن ثابت رخ داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала