گزارش و تحلیل

آیا آمریکا بالاتر از قوانین بین المللی است؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر پمپئو نخواست مشاور ترامپ شود
پمپئو نخواست مشاور ترامپ شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا به هیچ صراطی مستقیم نیست، حتی به توافقاتی که خود در آن بوده و به آن رای داده و امضا کرده است.

اسپوتنیک - مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا اعلام داشت که آمریکا از 15 دسامبر معافیت از تحریم تاسیسات هسته ای فردو را بر می دارد.

چنین تصمیمی در پاسخ به تصمیمات مقامات ایرانی بدلیل آغاز کار غنی سازی اورانیوم در فردو گرفته شد.

آمریکا معتقد است مقدار مجاز اورانیوم در ایران باید صفر باشد.

این اقدام بعد از اعلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای غنی سازی اورانیوم اتخاذ شد.

اسپوتنیک در مصاحبه اختصاصی با دکتر سجاد عابدی عضو پژوهش مقیم در اندیشکده امنیت و دفاع ملی است. وی در حال حاضر عضو اندیشکده دفاع و امنیت ملی، مدیر گروه روابط بین الملل انجمن ژئوپلیتیک ایران و محقق بازدید کننده در مرکز تحقیقات علمی و مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه است.

آیا آمریکا این حق را دارد که تصمیم بگیرد چه کشوری و به چه میزانی می تواند اورانیوم غنی کند؟

بر اساس بند 26 و 27 در برجام، هرگاه کشور شرکت کننده در برجام به تعهدات خود عمل نکند، بر طبق مفاد و پیوست های آمده در برجام، طرف یا طرفین دیگر حاضر در برجام می توانند گام هایی را علیه کشور خاطی بردارند تا متعهد به برجام باشد و بماند.

تغییر قیمت بنزین در ایران رویاهای ترامپ را برآورده نمی کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تغییر قیمت بنزین در ایران رویاهای ترامپ را برآورده نمی کند

زمانیکه مجموعه حکومتی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به این نتیجه رسیدند که به برجام متعهد نباشند و از دستاوردهای 7 کشور فاصله گرفتند، طبیعتاٌ ایران بر اساس مفاد تصویب شده در برجام تصمیم به برداشتن گام های موثری در برجام گرفت تا بتواند آمریکا را ترغیب به ماندن در برجام کند.

این گام ها در واقع برگشت پذیری سیاست های هسته ای ایران است که جمهوری اسلامی بر طبق توافق هسته ای پذیرفته بود محدودیت هایی را انجام دهد.

ایران بر اساس توافقات انجام شده برای تقویت برجام به مدت حدود سه سال محدودیت های خود را انجام داد و به آنها متعهد بود.

آمریکا و طرفین اروپایی به تعهدات خود متعهد نبودند، در حالیکه ایران به تک تک تعهدات برجامی خود عمل کرد.

طبیعی است که ایران در شرایط کنونی گام های موثری در کاهش تعهدات برجامی خود بردارد. به همین خاطر در حال حاضر تحریم هایی که آمریکا علیه ایران وضع می کند و بر این باور است که ایران نباید سیاست های هسته ای خود را ببرد در واقع قدم زدن در یک فضای واهی است.


حسن بهشتی پور محقق در زمینه مسائل هسته ای و ارتباطات ایران و آمریکا، تحلیل گر سیاسی شبکه پرس تی وی در گفتگو با اسپوتنیک توضیح می دهد.

در مجموع آمریکا هر کاری که دلش بخواهد و به سود منافعش است انجام می دهد. وقتیکه به قطعنامه 2231 که خود آمریکا به آن رای داده و به آن ملتزم نیست، از برجام که سند و توافقی بین المللی است خارج می شود نشان می دهد که آمریکا همه چیز را بر اساس منافع خود انجام می دهد.

آمریکا قوانین بین المللی را متناسب با منافع خود تعریف می کند و بر اساس منافع اش به آن عمل می کند و متاسفانه به دلیل سلطه مالی و اقتصاد برتر جهان عملا کشورها به خواسته های آمریکا تن داده اند. این اقدام آنها زورگویی است، اگر آنها نگران اقدامات ایران هستند باید به برجام برگردند. اصولا آمریکایی ها به خود اجازه هر اظهار نظری را می دهد.
در ادامه مصاحبه خبرنگار اسپوتنیک با دکتر سجاد عابدی به پرسش زیر بدین صورت پاسخ داد.
این بسته تحریم ها بر برجام چه بازتابی دارد؟
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران

برجام پیش از اینها، زمانیکه رئیس جمهور آمریکا با امضایی از برجام خارج شد و تحریم هایی که در این مدت علیه ایران اعمال شده به شدت آسیب دیده است.

آسیب دیدن برجام که توافقی چند جانبه می باشد، به تمامی کشورهای حاضر در برجام که در یک میز گرد هم آمده بودند، ضربه خواهد زد.

هم ایران و هم آمریکا، هر دو به شکلی در این توافق متضرر می شوند. ولی اینطور نیست که طرف مقابل احساس کند ایران تنها کشور متضرر است! بلکه تمامی کشورهایی که به تعهداتشان عمل نکردند آسیب خواهند دید.

آیا تحریم های جدید آمریکا باعث عقب نشینی ایران در اجرای گام های برجامی می شود؟

به هیچ عنوان، اتفاقا این نوع رفتار و این نوع تحریم ها ایران را در برداشتن محکمتر گام های بعدی مصرتر می کند.

تاریخ نشان داده که جمهوری اسلامی هیچ وقت تحت فشار اقدامی را انجام نمی دهد؛ اما با کمک مذاکره بسیاری از مسیرها را می توان باز و هموار ساخت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала