افشای اطلاعات سری نفوذ گسترده ایران در عراق

© Photo / Zahra Ahmadiافشای اطلاعات سری نفوذ گسترده ایران در عراق
افشای اطلاعات سری نفوذ گسترده ایران در عراق  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیویورک تایمز ادعا می کند که از بایگانی اطلاعات ایران صدها صفحه اسناد دریافت کرده است، که نشان دهنده و گواه تلاش های ایران برای نفوذ در همه جنبه های زندگی سیاسی عراق است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیویورک تایمز، اخیرا حدود 700 صفحه گزارش و تلگرام که توسط کارمندان وزارت اطلاعات و امنیت ملی ایران عمدتاً بین سالهای 2014 تا 2015 انجام شده به دست آمده است. همانطور که اشاره شد، یک منبع ناشناس این اسناد را به Intercept ارسال کرد که به نوبه خود، آنها را با نیویورک تایمز به اشتراک گذاشت.

دکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
افزایش تدابیر امنیتی در اطراف اماکن دیپلماتیک ایران در عراق

این روزنامه می نویسد، که تهران در تلاش برای حمایت از نخست وزیر عراق عادل عبدالمهدی به عنوان بخشی از کمپین است که هدفش حفظ عراق در وضعیت یک کشور وابسته سازگار است. ژنرال قاسم سلیمانی رئیس نیروهای ویژه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش ویژه ای در این امر دارد.

این نشریه به ویژه خاطرنشان می کند که در ماه اکتبر سلیمانی زمانیکه وارد بغداد شد، موجی از اعتراضات برای جلب متقاعد کردن یک متحد در پارلمان عراق برای کمک به نخست وزیر عراق را به همراه داشت.

از جمله موارد دیگری که تأکید شده است، این است که گفته می شود افسران اطلاعاتی ایران به مأمورین عراقی که برای ایالات متحده کار می کردند پول می دادند تا آنها به طرف دیگر (ایران) متمایل شوند.

علاوه بر این، این نشریه ادعا می کند که طبق اسناد و مدارک، بسیاری از مقامات برجسته سیاسی و نظامی و همچنین مقامات امنیتی عراق روابط پنهانی با تهران داشته اند.

به ویژه، یکی از تلگرام هایی که در اختیار این روزنامه است نشان می دهد که نخست وزیر فعلی عراق زمانی که وزیر نفت عراق در سال 2014 بود، با ایران روابط ویژه ای داشته است. این روزنامه می نویسد: ماهیت این روابط در تلگرام مشخص نشده است.

براساس این نشریه، اسناد نشان می دهد چگونه ایران در هر مرحله، ایالات متحده را در تلاش برای نفوذ خود تحت تأثیر قرار داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала