افزایش قیمت بنزین دردسری برای همه کشورها

© AFP 2023 / Seyllouبنزین
بنزین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افزایش قیمت بنزین هر چقدر هم ناچیز باشد سبب اعتراضات مردمی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، در کشورهای جهان، چه آن هایی که دارای نرخ ثابت سوخت هستند و کشورهایی با نرخ شناور اگر با تغییر قیمت بنزین و سوخت روبرو شوند، اعتراضات مردم در آنجا سربلند خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی همواره در رابطه با ناآرامی‌های مرتبط با تغییر در قیمت سوخت اعلام نگرانی می کند. افزایش قیمت بنزین در کشورهای اروپایی مبدل به یک «سردرد ناعلاج» برای مقامات شده است.

در فرانسه اعتراضات «جلیقه زردها» و مردم علیه افزایش قیمت بنزین همچنان ادامه دارد. طی سال جاری قیمت بنزین در فرانسه 15 درصد افزایش داشت و دیزل تقریبا 23 درصد.

در ایتالیا نیز قیمت بنزین در این اواخر افزایش داشته است. اما تنها نکته مثبت در بحران بنزینی در آنجا، کیفیت آن و قیمت ثابت آن در تمام  پمپ بنزین هاست. قیمت بنزین در ایتالیا 1,6 یورو در ازای هر لیتر و دیزل 1,5 یوروست.

واکنش مراجع تقلید به افزایش قیمت بنزین در ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش مراجع تقلید به افزایش قیمت بنزین در ایران

افزایش قیمت سوخت می‌تواند در کشورهای دموکراتیک موجب بروز اعتراضات مردمی شود. افزایش بهای انرژی در نظام‌های بسته سیاسی در برخی موارد حتی سبب سرنگونی حکومت‌ها شده است. برای نمونه، در دهه 90 میلادی، اندونزی تحت دیکتاتوری سوهارتو، تصمیم کاستن یارانه انرژی در سال ۱۹۹۸ چنان موجی از اعتراض در میان مردم خاموش اندونزی ایجاد کرد که حکومت سوهارتو را سرنگون ساخت.

دیکتانوری نظامی در میانمار نیز در سال 2007 و با اعتراض راهبان بودایی به افزایش قیمت سوخت و گسترش آن در سال‌های بعد در معرض سرنگونی قرار گرفت.

در بلغارستان افزایش قیمت بنزین باعث اعتراضات مردمی شد که چند هفته ادامه داشت. حدود 300 راننده در این اعتراضات شرکت داشتند که در مرز با ترکیه و یونان برگزار شد.

در تیرماه سال 2018 با فشار صندوق بین‌المللی پول، دولت هائیتی تصمیم گرفت تا یارانه انرژی را حذف کند که موجب  افزایش 38 درصدی قیمت بنزین و 47 درصدی گازوئیل بود. بلافاصله اعتراضات عمومی هائیتی را فراگرفت. جاده‌ها مسدود شد، چندین پمپ ‌بنزین به آتش کشیده شد و ساختمان‌های دولت هدف حمله معترضان قرار گرفت. اعتراضات که از پورتو پرنس پایتخت این کشور آغاز شده بود به سرعت به دیگر شهرهای هائیتی نیز تسری پیدا کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
روحانی: افزایش قیمت بنزین به نفع مردم است

به همین منوال و با فشار صندوق بین‌المللی پول به دولت اکوادور برای حذف یارانه انرژی سبب بروز اعتراضاتی خونین شد. بخش زیادی از مردم این کشور با بستن راه‌های اصلی، حمل و نقل در این کشور را مختل کردند.

در چند سال گذشته افزایش قیمت انرژی در هند، استرالیا و روسیه نیز سبب شکل‌گیری اعتراضاتی عمدتا مدنی شده است. در سال 2018،  افزایش 7 سنتی در قیمت بنزین سبب شکل‌گیری چندین اعتصاب در استرالیا شد. عموم مردم با عدم مراجعه به پمپ بنزین‌ها خواهان عقب‌نشینی دولت از سیاست‌های مالیات عمومی شدند که افزایش در نرخ بنزین را سبب شده بود.

در روسیه طی یک نظرسنجی، 83 درصد ساکنان روسیه اعلام کردند که افزایش قیمت بنزین و سوخت بطور کلی وصعیت مالی آنها را خراب می‌کند. بیش از نیمی از رانندگان روسیه معتقدند که افزایش قیمت بنزین  مشکلات مالی جدی برای آنها ببار خواهد آورد.

در هند نیز اعتراض به افزایش قیمت بنزین به درگیری معترضان با پلیس در ایالت‌های بیهار و گجرات و منجر به تعطیلی دفاتر دولتی، مدارس و مراکز تجاری شد.

در ایران نیز افزایش قیمت بنزین به اعتراضات مردمی و درگیری با پلیس منجر شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала