مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان رفع تنش در حوزه خلیج‌فارس + عکس

© REUTERS / Francois Lenoirموگرینی
موگرینی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موگرینی:اتحادیه اروپا از هرگونه ابتکارعملی که توسط حوزه خلیج‌فارس ارائه شود، حمایت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «روسیا الیوم»، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست با شورای روابط خارجه اتحادیه در نشستی مطبوعاتی اعلام نمود که اتحادیه اروپا از هرگونه ابتکارعملی که توسط حوزه خلیج‌فارس ارائه شود، حمایت می‌کند.

موگرینی افزود:«دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به جز کویت، پیرامون کنفرانس‌های منطقه‌ای یا باز کردن کانال‌هایی برای گفت‌وگو ایده‌هایی را مطرح کردند. اتحادیه اروپا بر این باور است که ارائه ابتکارعمل وظیفه این اتحادیه نیست اما باید از هرگونه ابتکارعمل جامعی که با هدف کاهش تنش‌ها و پیدا کردن راه‌های هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در منطقه از سوی حوزه خلیج فارس ارائه می‌شود، حمایت کند».

منطقه خلیج فارس در سال‌های اخیر با تحولات متعددی از جمله قطع روابط کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر و نیز امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس روبرو بوده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от باشگاه خبرنگاران جوان|YJC (@www_yjc_ir)

در ماه های اخیر به دنبال افزایش تنش ها در منطقه یکی از اصولی که برای کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ثابت شد، عدم ورود قدرت های فرامنطقه ای در این تنش ها به خاطر ملاحظات خاص آنها و بر خلاف موضع گیری های رسمی و لفظی این قدرت ها است و در هنگام بروز مشکل به بهانه هایی چون بررسی بیشتر و یا انجام تحقیقات لازم از هر اقدامی سرباز می زنند.

درست در همین ارتباط اکنون یکی از نگرانی های کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم شدن زمینه برای هرگونه توافق بین ایران و قدرت های بزرگ است که بهترین مصداق برای آن را می توان در نگرانی و وحشت برخی از کشورهای منطقه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و شش کشور بزرگ جهان ذکر کرد.

نخست وزیر پیشین قطر نیز پیرامون همین نگرانی در توئیتی خاطر نشان کرد، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید در این برهه مسئولیت حساس را درک کرده و روابط خود با ایران را بر اساس روبط کنونی تهران و واشنگتن بنا نکنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала