گزارش و تحلیل

شایعه پراکنی های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نابودی برجام

© AP Photo / Ebrahim Norouziآغاز کار ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه
آغاز کار ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود که به "صورت اتفاقی" به دست خبرگزاری فرانس پرس افتاد، اعلام کرد که در تاسیسات اتمی ایران ، ذرات اورانیوم یافته است.

در گزارش سازمان آمده است : " آژانس ذرات اورانیوم غنی نشده با منشاء آنتروپوژنی (ساخته شده توسط انسان) را در تاسیساتی در ایران ثبت کرده است که قبلا در خصوص آن به سازمان اطلاع نداده اند."

البته نه در گزارش سازمان و نه در خبری که فرانس پرس منتشر کرده، اشاره ای به محل کشف این ذرات نشده است. در عین حال برخی بر این عقیده اند که محل گمنام همان تورقوزآباد در اطراف تهران است. محلی که در سال 2018 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره اش در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

اما آیا ارائه چنین گزارشاتی بدون درج جزئیات و به دنبال آن افشای باصطلاح این خبر مهم توسط فرانس پرس تاثیری در پرونده هسته ای ایران و گام های برجامی دارد؟

در این خصوص نماینده ی دائم روسیه در سازمان ملل میخاییل اولیانوف بیان داشت که این چیزی جز  تلاش برای از بین بردن برجام نیست. وی در توئیتر خود نوشت: ما همه این تلاش های جدید با تمامی روش های ممکن برای از بین بردن برجام را می بینیم. نمونه آخر: گزارش محرمانه سازمان انرژی اتمی بود که چند دقیقه پس از ارائه به شورای مدیران آژانس افشا شد و در همان زمان به عنوان موضوعی برای تفسیرهای منفی مبدل گشت."

در این زمینه با آقای حسن محمدی ، سردبیر سایت امید هسته ای و عضو تیم رسانه ای در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 گفتگو کرده ایم:

یکی از مشکلاتی که همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم، این است که کارشناسان این سازمان در زمینه تخصصی خود حرکت نمی کنند. به طور مثال خبری که اخیرا منتشر شد، مبنی بر اینکه بازرس این آژانس در مرکز فردو، مواد مشکوکی به همراه داشته است که البته توسط ماموران سازمان انرژی اتمی شناسایی شد و گویای این امر است رویکرد و رفتار این بازرسان  در سفر به ایران چیست. پس با توجه به اتفاقات اخیر نمی توان با اطمینان در خصوص گزارش های آژانس نظر داد. همین آژانس بود که مطالعات پی ام دی را ارائه کرد، پرونده ای که ایران آنرا "ادعایی" نامید و نادرستی و عدم صحت بسیاری از مفاد آن پس از برجام مشخص شد. در واقع پرونده پی ام دی همان گزارش ها و مطالعاتی بود که آژانس انجام داده بود به همین خاطر من به عنوان یک کارشناس هسته ای می توانم با اطمینان بگویم که مطالعات آژانس جهت دار بوده است.

نتیجه تعلل اروپایی ها می تواند پایان برجام باشد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نتیجه تعلل اروپایی ها می تواند پایان برجام باشد

در خصوص تاثیر این خبر در پرونده هسته ای ایران باید بگویم، خبری که هنوز تایید نشده و جزئیاتش بیرون نیامده است نمی توان درباره اش نظر داد. اگر به فرض درز این خبر ، اهداف و نیات دیگری را دنبال می کنند و به دنبال خبرپراکنی هستند، باید به این موضوع اشاره کنیم که ایرانیان در زمینه ی جنگ رسانه ای تبحر خاصی دارند. پس در اینجا جزئیات خبر مهم تر از خود خبر است.

از منظر بین المللی آیا خبرهای آژانس، تاثیری بر اعتبار برجام و برنامه هسته ای ایران خواهد داشت؟

نمونه ی این اتفاقات در گذشته نیز بوده است. به اعتقاد من این موضوعات بیشتر جنبه ی فشار رسانه ای دارد، برای آنکه ایران گام های اساسی بر می دارد تا به وضعیت نرمال هسته ای بازگردد. آژانس نیز در عین حال از این طریق می خواهد به ایران فشار بیاورد. در واقع این مدت همه متوجه شده اند که ایران بیشتر از کشورهای دیگر به برنامه هسته ای متعهد بوده است و این اقدامات آژانس کار به جایی نخواهد برد.

با توجه به وضعیت کنونی ایران در برجام و کاهش تعهدات برجامی آیا چنین خبرهایی به تدریج باعث از بین رفتن برجام نخواهد شد؟

این خبرها بیشتر برای تحت فشار گذاشتن ایران است تا گام های خود به منظور بازگشت به وضعیت هسته ای پیش از برجام  آنهم به خاطر اینکه آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است، متوقف نماید. البته قبلا تجربه کرده اند که ایران خیلی تحت فشار این موضوعات قرار نمی گیرد و در هر صورت بدون ارائه مدارک این خبرها فقط در حد شایعه است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала