گزارش و تحلیل

آمریکا برای اسرائیل "گنبد آهنین" می سازد

© AP Photo / Tsafrir Abayovآمریکا برای اسرائیل "گنبد آهنین" می سازد
آمریکا برای اسرائیل گنبد آهنین می سازد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از مهمترین عناصر سیستم دفاع موشکی اسرائیل - سامانه دفاع موشکی تاکتیکی همه هوایی "گنبد آهنین" است.

اسپوتنیک به نقل از "نزاویسیمایا گازتا" می نویسد: این سامانه در درجه اول برای رهگیری موشک های بدون کنترل، موشک و گلوله توپخانه و همچنین مین های خمپاره طراحی شده است و در صورت لزوم می توان از آن برای نابودی هواپیماها و پهپاد ها نیز استفاده کرد.

اسرائیل از وضعیت خطرناک در مرزهای شرقی، شمالی و جنوبی خود خبر داد - اسپوتنیک ایران
اسرائیل از ایجاد وضعیت خطرناک در مرزهای شرقی، شمالی و جنوبی خود خبر داد
مطابق داده های شرکت طراح و توسعه دهنده و اطلاعاتی که می توان از منابع خارجی قابل دسترس عموم جمع آوری کرد، سامانه  "گنبد آهنین" شامل سیستم ها و تجهیزات زیر است: نقطه فرماندهی و کنترل رزمی که در آن کلیه تجهیزات فرماندهی و کنترل و اماکن کاری خودکار اپراتورهای خدمه رزمی این مجموعه قرار دارد.

 سیستم اطلاعاتی و کنترل جنگی این سامانه مسیر پرواز اهداف را تعیین می کند و تصمیم می گیرد که آیا هدف خطرناک باشد یا خیر، یعنی اینکه آیا در معرض رهگیری است یا شیء دفاع شده را تهدید نمی کند و شما نمی توانید برای دفاع از موشکی گران قیمت  استفاده کنید. مرکز کنترل نبرد می تواند در فاصله چند صد متری از محل استقرار رادار و پرتابگرهای این سامانه واقع شود که باعث افزایش ماندگاری آتشبار می شود.

رادار چند منظوره نوع EL /M 2084 MMR توسط ELTA Systems طراحی و ساخته شده است. این رادار سیار برای کشف و ردیابی موشک های بدون هدایت، موشک توپخانه و همچنین مین های خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین است. این رادار با هواپیمای نوع C 130 قابل حمل است. مدت زمان استقرار این ایستگاه از حالت ذخیره شده به موقعیت جنگی از 20 دقیقه تجاوز نمی کند. پرتابگر مجهز به 20 موشک در نسخه معمولی به شما امکان می دهد مساحتی تا 150 متر مربع را بپوشانید. مشروط بر اینکه مهمات در شعاع 15 کیلومتری از هدف دفاع شده توسط دشمن پرتاب شود.

موشک رهگیری از نوع "تامیر" یک موشک هدایت شونده زمین به هوا مجهز به فرمان های پیشرفته آیرودینامیکی است که به موشک اجازه می دهد هنگام رهگیری یک هدف، مانور فعالی انجام دهد.

سه کشور، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی درگیری فلسطین و اسرائیل  - اسپوتنیک ایران
حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه + فیلم
جالب اینجاست که از سپتامبر سال 2014، کارهای طراحی و تکمیل موشک توسط خود شرکت اسرائیلی رافائل انجام نشده است که در ابتدا پیمانکار بوده است، اما با همکاری Raytheon، یک شرکت بزرگ تسلیحات آمریکایی، مطابق قرارداد 149.3 میلیون دلاری امضا شده در آن زمان انجام شده است.

به احتمال زیاد از آن زمان تا کنون توافق نامه های دیگری امضا شده است، زیرا به گفته کریس کینگ، مدیر برنامه های Raytheon برای برنامه هایی که به طور مشترک با شرکای اسرائیلی اجرا می شوند، در مصاحبه ای با تایمز اسرائیل در ژانویه سال 2019 ، تقریباً 70 درصد موشک های رهگیری تامیر توسط شرکتهای آمریکایی در 26 ایالت آمریکا تولید می شود.

علاوه بر این، Raytheon، مطابق با شرایط توافق نامه منعقد شده در سپتامبر 2014، مشغول بازاریابی سیستم Skyhunter در ایالات متحده است که در واقع همان سامانه "گنبد آهنین" است.

کلیه عناصر سامانه گنبد آهنین مطابق با الزامات فن آوری "کانتینری" ساخته شده است، که حمل و نقل آنها را با کامیون یا هواپیماهای ترابری نظامی آسان می کند و همچنین امکان می دهد که استقرار و برچیده شدن سامانه به سرعت انجام شود. پهلوی یک آتشبار این سامانه حدود 100 نفر سرباز و کارشناس خدمت می کنند.

اصابت موشک به خانه ای در شمال تل آویو - اسپوتنیک ایران
اصابت موشک به خانه ای در شمال تل آویو
هزینه ساخت مجتمع گنبد آهنین و قیمت خرید آن در منابع مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان یکی از نمونه های اخیر، ما اطلاعاتی را که جیسون شرمن، روزنامه نگار تایمز او اسرائیل ارائه داده است، ذکر می کنیم: 34.7 میلیون دلار بابت رادار چند منظوره از نوع EL/M 2084 MMR ، 4 میلیون دلار - مرکز کنترل و هدایت جنگی، 1.37 میلیون دلار برای پرتابگر موشک برای 20 موشک، موشک رهگیری تامیر  -150 هزار دلاراست.

قدم بعدی، ایجاد نسخه "گنبد آهنین" مستقر بروی کشتی  با عنوان" C گنبد" بود که "گنبد آهنین دریا" نیز نامیده می شد.

اولین اطلاعات در مورد آن در اکتبر 2014 ظاهر شد. رافائل در نمایشگاه بین المللی سلاح ها و تجهیزات دریایی یوروناوال در پاریس، در باره "گنبد سی" خبر داد.

نسخه دریایی شامل یک پرتابگر 10 موشکی رهگیر تامیر و یک سیستم کنترل موشک اندازی است. اندازه و وزن کوچک این مجتمع امکان می دهد آن را روی کشتی های سطحی جنگی مانند ناوچه سبک و کشتی گشت و همچنین سکوهای دریایی استخراج نفت و گاز نصب شود.

اولین آزمایش تیراندازی این سامانه در اوایل ماه مه 2016 انجام شد. به گفته سرهنگ آریئل شیر، نماینده نیروی دریایی اسرائیل، "این مجموعه توانایی نیروی دریایی اسرائیل را در محافظت از کشتی های استراتژیک در برابر حملات موشک های بالستیک کوتاه برد تایید کرد".  

در عکس و ویدیوی حاصله از تیراندازی تست ارائه شده در رسانه های اسرائیلی و همچنین بعداً منتشر شده در وب سایت رافائل، به وضوح دیده می شود که این شلیک از یک پرتابگر مستقر در باند فرودگاه واقع در انتهای یکی از کشتی های جنگی نیروی دریایی اسرائیل انجام می شود.

تیراندازی به اهدافی انجام شد که تقلید از اهدافی بود که تهدیدی برای اسرائیل است. به ویژه، مشخص شده است که در طول آزمایش ها، سناریوهای مختلفی برای رهگیری موشک های بدون کنترل 122 میلی متری از سیستم موشکی پرتاب چندتعدادی "گراد" روسیه تمرین شده است.

بعد از آن سپس تسویکا هایموویچ سرتیپ نیروی هوایی اسرائیل، گفت: "ما  مزایای گنبد آهنین در جریان عملیات "بنیاد استوار" را قدردانی کردیم و قصد داریم از آن استفاده کنیم تا تهدیداتی را که برای اسرائیل وجود دارد، نه تنها در خشکی بلکه در دریا را از بین ببریم".

در تاریخ 27 نوامبر 2017 پس از پایان موفقیت آمیز آزمایش ها، نسخه دریایی "گنبد آهنین" به  بهره برداری  نیروی دریایی اسرائیل رسید.

و جدیدترین نسخه سیستم دفاع موشکی کوتاه برد Iron Dome امروز مجموعه موبایل I Dome است که توسط رافائل در 53 مین نمایشگاه بین المللی هوافضای پاریس ، که از 17 تا 20 ژوئن سال جاری میلادی در له بورژه Le Bourget برگزار شد، رونمایی  گردید.

برخلاف نسخه پایه "گنبد آهنین"، نسخه موبایل آن براساس اصل "همه در یک" ساخته شده است - تمام عناصر سیستم تسلیحات جدید بر روی یک وسیله نقلیه بیابانگردسوار شده اند: پرتابگربرای 10 موشک ضد موشک، سیستم کنترل و هدایت و همچنین یک رادار کوچک برای کشف هدف و هدایت ضد موشک. علاوه بر این،  رادار سامانه جدید این امکان را به سیستم می دهد که بتواند یک نمای کلی دایره ای 360 درجه ای از فضای هوایی را انجام دهد.

در دفترک تبلیغات و اطلاعات شرکت توسعه دهنده که به این نسخه  "گنبد آهنین" اختصاص یافته است آمده است: "می تواند به عنوان یک سیستم جداگانه مستقل یا به عنوان یک مرز و مانع اضافی عمل کند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала