آمار عجیب مصرف گوشت در ایران

© Sputnik / Alexey Malgavkoآمار عجیب مصرف گوشت در ایران
آمار عجیب مصرف گوشت در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمار در ایران نشان داده که متوسط مصرف گوشت خانوارهای محروم در این کشور تنها یک کیلوگرم در سال بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، جزییات گزارش طرح آمارگیری هزینه درآمد خانوارهای شهری و روستایی در کل ایران نشان می‌دهد که مصرف برخی کالاهای اساسی از جمله برنج و گوشت درسال 97 کاهش یافته است.

برآورد متوسط مصرف خانوارهای ساکن شهرها و روستاهای ایران در طرح  هزینه درآمد مرکز آمار نشان می‌دهد در سال 97 هر خانوار ایرانی 24.2 کیلوگرم انواع گوشت دام مصرف کرده است. بر اساس این آمار کل مصرف گوشت گوساله در یک سال برای خانوار ایرانی 4.1 کیلوگرم بوده است.

کشف 2000 کیلو گوشت فاسد از کارگاه تولید همبرگر در ایران - اسپوتنیک ایران
کشف 2000 کیلو گوشت فاسد از کارگاه تولید همبرگر در ایران

این در حالی است که در سال 96 میزان مصرف گوشت دام در یک خانوار شهری 26.1 کیلوگرم و در خانوار روستایی 29.66 کیلوگرم بوده است.

در سال 97 متوسط میزان مصرف گوشت دام در یک خانوار شهری 21.816 کیلوگرم و در خانوار روستایی 24.278 کیلوگرم بوده است. با مقایسه این دو آمار میزان مصرف گوشت در خانوار شهری 4.3 و در خانوار روستایی 5.3 کیلوگرم کاهش یافته است.

گفتنی است، با توجه به امارهای ارائه شده هر خانوار ایرانی طی سال 1397 به طور متوسط در ماه حدود 2 کیلوگرم گوشت دام مصرف کرده است.

شایان ذکر است که این آمار شامل میانگین مصرف تمامی دهک‌های جامعه بوده اما میزان مصرف در دهکهای محروم‌تر جامعه بسیار پایین‌تر از این مقدار است. در محروم ترین دهک، میزان مصرف گوشت در سال به یک کیلوگرم می‌رسد که اختلاف بالایی با میانگین کل جامعه داشته است.

بر این اساس 4 گروه پرهزینه جامعه به ترتیب 25 کیلو، 45 کیلو، 67 کیلو، 93 کیلو گرم انواع گوشت دام بوده است.

بررسی های عمومی آمارهای تولیدی مرکز آمار  ایران نشان می‌دهد در حال حاضر مواردی مثل کف میزان مصرف  کالاهای اساسی در سال 97، میزان تولید این کالاها با محوریت گوشت (دفتر کشاورزی معاونت طرحهایی آماری)، میزان واردات کالاهای مذکور و همچنین شاخص قیمت مصرف کننده به صورت ماهیانه تولید می‌شود.  این درحالی است که بررسی این آمارها برای سال 98 ضرورتی غیر قابل کتمان است. هر چند برای دسترسی به طرح بودجه خانوار در سال 98 بایستی تا پایان سال منتظر ماند اما با توجه به احتمال تغییر سیاست ارزی دولت در سال 99 لازم است یک گزارش تحلیلی دقیق از میزان مصرف خانوارها از کالاهای اساسی تولید، تخمین و در اختیار سیاست گذار قرار گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала