واکنش وزیر خارجه ترکیه به اظهارات آمریکا در مورد درآمدهای نفتی سوریه

© AP Photo / Burhan Ozbiliciواکنش وزیر خارجه ترکیه به اظهارات آمریکا در مورد درآمدهای نفتی سوریه
واکنش وزیر خارجه ترکیه به اظهارات آمریکا در مورد درآمدهای نفتی سوریه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ترکیه، مولود چاووش اوغلو، از سخنان سخنگوی پنتاگون که اعلام کرده بود درآمدهای نفتی سوریه توسط نیروهای دموکراتیک کرد سوریه دریافت می شود، انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه Hurriyet، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: " هیچ کس این حق را ندارد که منابع ثروت سوریه را تقسیم کند. این که از فاصله 10 هزار کیلومتری بیایید اینجا و در مورد ارزش منابع نفتی سوریه اظهار نظر کنید، خلاف قونین بین المللی است. آنها (آمریکا) آشکارا اعتراف می کنند که بخاطر منابع نفتی در آنجا هستند، ولی این منابع متعلق به مردم سوریه هستند."

واشنگتن: هیچ اقدامی در رابطه با وجوه مسدود شده تهران توسط سئول انجام نداده ایم - اسپوتنیک ایران
توضیحات آمریکا درباره سرنوشت نفت سوریه

لازم به ذکر است که حدود 90٪ از تولید نفت سوریه در ساحل شرقی رود فرات متمرکز شده است، که پیش از این منبع اصلی درآمد برای تروریست های داعش بود ، و اکنون عمدتا در کنترل متحدین آمریکا و به ویژه نیروهای کرد دموکراتیک سوریه قرار دارد.

در ماه اکتبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که پیش از این قصد خود را برای عقب نشینی کلیه نیروهای آمریکایی از این مناطق اعلام کرده بود، گفت بود که برخی از نیروهای نظامی آمریکا برای محافظت از میدان های نفتی سوریه در مقابل جنگجویان داعش باقی خواهند ماند. وی خاطرنشان کرد: " ممکن است زمان آن رسیده باشد که کردها به این منطقه نفتی بروند." وی در ادامه توضیح داد که "آنها به پول احتیاج دارند." در عین حال، رئیس جمهور امریکا افزود: " ما می توانیم یكی از شركتهای بزرگ نفتی خود را به آنجا وارد كنیم که همه كارها را درست انجام دهد."

گبارد: ترامپ نفت مردم سوریه را تصرف کرده است - اسپوتنیک ایران
گبارد: ترامپ نفت مردم سوریه را تصرف کرده است

در همین زمینه، رئیس پنتاگون، مارك اسپر گفت كه ایالات متحده از میادین نفتی در سوریه محافظت خواهد كرد و با زور به تلاش برای تصرف آنها پاسخ خواهد داد. به گفته وی، سربازان آمریکایی قصد ندارند به روسیه یا ارتش سوریه اجازه دهند تا به این میدان های نفتی دست پیدا کنند.

به نوبه خود، مسکو تلاش های ایالات متحده را برای حفظ حضور غیرقانونی نظامی خود در شمال شرقی سوریه و در منطقه میادین نفتی را غیرقابل قبول خواند. وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف گفت: " ایالات متحده به دلیل درآمدهای نفتی در سوریه، از گروههای مسلح وفادار پشتیبانی می كند." و سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز از درآمد ماهانه بیش از 30 میلیون دلاری آمریکا از تولید نفت در سوریه خبر داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала