امتناع ایران از تبدیل تأسیسات فردو به مرکز هسته ای بین المللی

© Fotolia / Curioso Photographyدرخواست ایران از کره جنوبی
درخواست ایران از کره جنوبی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهروز کمالوندی، سخنگوی رسمی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد تهران از تبدیل تأسیسات فردو به مرکز بین المللی هسته ای طبق بند 44 توافق هسته ای برجام امتناع ورزیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، کمالوندی  ضمن صحبت درباره گام چهارم ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی گفت:" ما در گام چهارم، از بند ۴۴ عبور کردیم. در این فردو به یک مرکز پیشرفته باید تبدیل می‌شد. در این چارچوب مرکز ملی خلاء در این مرکز ایجاد و ایزوتوپ‌های پایدار را در اینجا دنبال کردیم.

وی خاطرنشان کرد: فردو دو بال دارد که در یک بال آن، ماشین‌ها جمع‌آوری شدند که در صورت استقرار ماشین‌های جدید از سانتریفیوژهای نسل جدید استفاده می‌کنیم.

به گفته کمالوندی دو آبشار از ۱۰۴۴ ماشین که ۱۴۴ تایی هستند قرار نیست گازدهی شوند.  این‌ها مختص به ایزوتوپ‌های پایدار هستند که در آن از تکنولوژی پیشرفته غیرسانتریفیوژی استفاده می‌شود. خوشبختانه در جداسازی مواد سبک در جایگاهی خوبی در جهان برخوردار هستیم".

کمالوندی درباره انتقال سیلندر حاوی یو اف ۶ به فردو گفت: قرار بود تا ۱۵ سال غنی سازی در فردو صورت نگیرد که عملا چهار سال  از این زمان گذشته است و ما باید ۱۱ سال صبر می‌کردیم تا غنی سازی کنیم و به فردو مواد هسته ای بیاوریم اما این کار از چند روز پیش با انتقال یک سیلندر از سایت علی احمدی روشن حاوی حدود دو هزار کیلو هگزافلوراید شروع شد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران تا به حال  چهار بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده است و هر بار به اروپائیان فرصت داده که در طول 60 روز به انجام تعهدات خود بازگردند.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала