ساخت شاخ مصنوعی برای محافظت از کرگدن ها

© REUTERS / Joe Penneyساخت شاخ مصنوعی برای محافظت از کرگدن ها
ساخت شاخ مصنوعی برای محافظت از کرگدن ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه های آکسفورد و فودان چین برای محافظت از کرگدن ها در برابر نابودی توسط شکارچیان شاخ های مصنوعی ساختند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Nature، تیمی از دانشمندان برای مقابله با قاچاق غیرقانونی و نابودی حیوانات توسط شکارچیان، شبیه سازی های مصنوعی از شاخ های کرگدن را ساخته اند.

یک تیم بین المللی از دانشمندان دانشگاه های آکسفورد و فودان چین روی این مطالعه کار کردند. در این گزارش آمده است: ما در حال پیشنهاد جایگزینی اقتصادی برای شاخ کرگدن ساخته شده از موی دم نزدیکترین خویشاوند خود، یک اسب خانگی هستیم.

به منظور چسباندن موها، دانشمندان از یک فیلر آلی بر اساس پروتئین ابریشم استفاده کردند. طبق این مطالعه، شاخ کرگدن به معنای سنتی شاخ نیست، مانند شاخ گاو یا تشکیل شاخ در اندام حیوانات، که به نوعی سمبل است. با این حال، آنها برخی از ویژگی های مشابه را دارند. در حقیقت شاخ کرگدن یک دسته از موهای محکم و چسبیده به یکدیگر است.

در این سند آمده است كه اگر ساختار حاصل را شكل داده و آن را صیقل دهید، شاخهای حاصل از بسیاری جهات شبیه به اصلی خواهند بود. میکروسکوپ الکترونی نوری و روبشی شباهت بیرونی شاخ تقلیدی با شاخهای واقعی کرگدن و همچنین شباهت ساختار داخلی آنها را نشان داد. تجزیه و تحلیل حرارتی همچنین نشان داد که شاخ مصنوعی و شاخهای واقعی از پایداری حرارتی یکسانی برخوردار هستند. آزمایش های مکانیکی انجام شده نیز تأیید کرده که شاخهای مصنوعی همان خصوصیات مکانیکی شاخ های اصلی را دارند.

دانشمندان امیدوارند که اختراع آنها به محافظت از جمعیت کرگدن ها از شکارچیان کمک کند. آنها گمان می کنند که طرفداران این شاخ ها به بازار سیاه بروند، به دلیل پایین بودن قیمت و شدت مجازات برای شکار و فروش چنین کالاهایی، بازرگانان ترجیح می دهند به جای مراجعه به شکارچیان غیرقانونی، شاخ تقلیدی(مصنوعی) بخرند.

دارا بودن اشیایی که از جنس استخوان هستند چون: عاج، شاخ کرگدن یا پوست مورچه خوار (پنگولین) - گونه ای در معرض خطر است که قبلاً در جنوب شرقی آسیا و آفریقای جنوبی رواج داشت، نمادی از اعتبار و پرستیژ در جوامع سطح عالی در تعدادی از کشورهای آسیایی از جمله چین، کره و ویتنام محسوب می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала