تاکید حزب الله بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان

© Flickr / mozzoomتاکید حزب الله نسبت ضرورت تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان
تاکید حزب الله نسبت ضرورت تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی از رهبران حزب الله خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سید علی فضل الله در خطبه های نماز جمعه در مسجد الحسنین در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت "از نیروهای سیاسی که قدرت را در لبنان در دست داشتند و این کشور را به وضعیت کنونی رساندند، خواست تا از مسئولیت شانه خالی نکنند و نقش خود را برای خارج کردن لبنان از مشکلات آن ایفا کنند".

پیشنهاد دبیرکل حزب الله به دولت جدید لبنان - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد دبیرکل حزب الله به دولت جدید لبنان

وی افزود: سیاستمداران باید با تسریع در تشکیل یک دولت نجات ملی مسئولیت پذیر باشند. این دولت لازم است که برخوردار از چهره های کاردان و سالم باشد و بتواند جهشی در وضعیت اقتصادی و مالی لبنان ایجاد کرده و به خواسته های مردم پاسخ گوید. برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه حق مردم است. این دولت باید از اعتماد مردم برخوردار باشد و توازن در کشور را مدنظر قرار دهد.

سید علی فضل الله تصریح کرد: ما انتظارات ملت لبنان که مشتاق تغییر ساختار سیاسی طایفه ای مبتنی بر سهمیه بندی و تقسیم غنایم و نیز تغییر ذهنیت حاکم هستند، درک می کنیم. این ذهنیت که در کشور حکومت کرده است، علت مشکلات آن است.

وی در عین حال افزود: اما این تغییر یک دفعه روی نخواهد داد بله نیازمند افزایش تلاش ها و کار بی وقفه برای مهیا کردن شرایط و بستر سازی مناسب برای آن است چرا که این وضعیت طایفه ای ریشه دوانده است.

این روحانی برجسته لبنانی از اقدامات دستگاه قضایی برای صدور احضاریه برای افرادی که مشکوک به فساد هستند، تقدیر و ابراز امیدواری کرد که با موانع طایفه گری و حساسیت های منطقه ای برخورد نکند و کاری فراگیر و بدون از هرگونه کینه ورزی سیاسی باشد.

در راستای حل اوضاع لبنان، سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده در مقر خود با یان کوبیش هماهنگ کننده سازمان ملل در لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار تحولات سیاسی و اوضاع کنونی لبنان مورد بررسی قرار گرفت و بخش بزرگی از مباحثات دوطرف به اوضاع اقتصادی و نیز راه حل های پیشنهادی برای برون رفت از بحران کنونی در سحط تشکیل دولت و تحرکات مردمی اختصاص یافت.

حزب الله لبنان: دلیل اصلی ناآرامی های منطقه حضور آمریکا است - اسپوتنیک ایران
حزب الله لبنان: دلیل اصلی نا آرامی های منطقه حضور آمریکا است

همچنبن شیخ دعموش، معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله امروز تاکید کرد: ما خواهان تشکیل یک دولت سالم هستیم که اصلاحات اقتصادی ریشه ای را اجرا کند.

شیخ علی دعموش در خطبه نماز جمعه گفت: تحرکات مردمی خودجوش بیانگر رنج و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معیشتی آنها است، اما برخی از نیروها و طرف های داخلی و منطقه ای و بین المللی از آن برای رسیدن به اهداف سیاسی و تحمیل مقاصد معینی بهره برداری می کنند.

وی افزود: آمریکا و هم پیمانانش خواهان وارو نه کردن موازنه سیاسی در کشور و تغییر معادله داخلی و باز تشکیل قدرت در لبنان به نفع خودشان هستند و از این رو بود که روند امور را به سمت استعفای دولت سوق دادند و از تحرکات مردمی سوء استفاده کردند و خیابانها و جاده ها را بستند و کشور را در طول روزهای گذشته فلج کردند تا اینکه شروط سیاسی خود را برای تشکیل دولت و تحمیل یک دولت تکنوکرات از طریق تحرکات خیابانی تحمیل کنند.

وی افزود: خواسته آمریکا این است که یک دولت تحت کنترلش در لبنان روی کار بیاید تا واشنگتن درخصوص سرفصل ها و اولویت های سیاسی این دولت تعیین تکیف کند و این دولت مقاصد سیاسی آمریکا از ترسیم مرزها براساس نظر اسرائیل و آغاز استخراج نفت و گاز به نفع شرکت های آمریکایی و تحمیل اسکان دائمی پناهندگان فلسطینی در لبنان گرفته تا ضربه به مقاومت و هم پیمانانش و طرح موضوع موشک ها و توانمندی های مقاومت را اجرا کند.

شیخ دعموش تاکید کرد: حزب الله تغییر معادله سیاسی در لبنان را نمی پذیرد و تغییر وجهه سیاسی لبنان را قبول نمی کند.

وی افزود: ما خواهان یک دولت سالم و مستقل هستیم که اعتماد همه لبنانی ها را کسب کند و راهکارهای جدی و مناسب با بحران های معیشتی مردم را تدوین کند.

از سوی دیگر شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان امروز جمعه در سخنانی گفت: راه حل با تشکیل یک دولت قادر به رسیدگی و حل و فصل مسائل آغاز می شود.

تظاهرات در لبنان به دلیل وضع مالیات بر مکالمات واتس‌اپ  - اسپوتنیک ایران
تظاهرات در لبنان به دلیل وضع مالیات بر مکالمات واتس‌اپ

وی افزود: به طور قطع، تاثیر تحرکات مردمی در تشکیل دولت ملحوظ و در آن تاثیرگذار خواهد بود.

شیخ نعیم قاسم گفت: حزب الله به طور فعال در رایزنی ها با روسای فراکسیون های پارلمانی و مراجع ذیربط در تشکیل دولت مشارکت می کند و امیدواریم و می خواهیم که چارچوب نهایی در زمینه نام نخست وزیر و دولت به زودی مشخص شود.

معاون دبیرکل حزب الله گفت: حزب الله نقش خود را در طرح دغدغه های مردم و مبارزه با فساد دنبال خواهد کرد.

وی افزود: حزب الله حضور و نمایندگی موثری در دولتی که تشکیل خواهد شد، خواهد داشت.

شیخ نعیم قاسم همچنین تصریح کرد: مرحله قبل از تحرکات مردمی با مرحله بعد از آن متفاوت خواهد بود و باید خواسته های مطرح شده در این تحرکات مطرح و مقدم بر صاحبان پول و سرمایه باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала