روند غنی سازی اورانیوم ایران به پیش از برجام

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: کار در فوردو ظرفیت های غنی سازی اورانیوم را افزایش می دهد و آنها را به حداکثر میزان قبل از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نزدیک می کند.

به گزارش اسپوتنیک، در تاریخ 6 نوامبر، ایران برای چهارمین بار از تعهدات خود در قبال توافق هسته ای امتناع ورزید و استفاده از سانتریفیوژهای بیشتر برای غنی سازی اورانیوم در تأسیسات  فوردو را آغاز کرد، در حالی که توافق هسته ای حاکی از آن است که این مجتمع نطنز تنها می تواند به غنی سازی بپردازد.

اصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند

پنجشنبه شب، ایران غنی سازی اورانیوم را در تأسیسات فوردو، که 1044 سانتریفیوژ در آن قرار دارد، آغاز کرد و قصد دارد روز شنبه اورانیوم را تا 4.5 درصد غنی کند.

به گفته کمالوندی، این هفته ایران موفق شد به شاخص 8.6 هزار SWU (واحد کار برای جداسازی ایزوتوپ ها که یکی از شاخص های قدرت سانتریفیوژها است) برسد.

ایسنا به نقل از نماینده امارات متحده عربی گفت: با فوردو ، 900 SWU دیگر نیز اضافه می شود، بدین ترتیب به 9.5 هزار SWU خواهیم رسید، این تقریباً رسیدن به ظرفیت پیش از برجام با حداکثر 11 هزار SWU است.

برای اینکه ایران بتواند عملکرد قبلی خود را بدست آورد، باید تعداد سانتریفیوژهایی را که تهران در ماه سپتامبر تصمیم به محدود کردن خود نداشت ، افزایش دهد و محدودیت های توافق هسته ای در این زمینه را کنار بگذارد.

برای اولین بار، تهران در سالگرد خروج آمریکا از توافقنامه برنامه هسته ای ایران تعدادی از محدودیت های هسته ای را کنار گذاشت؛ واشنگتن از توافق هسته ای در 8 مه 2018 کناره گیری کرد، تهران دقیقاً یک سال بعد پاسخ داد، که مقامات ایرانی آن را "صبر استراتژیک" ایران خواندند.

امتناع از اجرای چندین نکته از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته ای ایران در مرحله اول مربوط به انبارهای اورانیوم غنی شده و آب سنگین بود. بنابراین، ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده 300 کیلوگرم کمی فراتر رفت.

پس از آن، مقامات تهران در تاریخ 7 ژوئیه مرحله دوم کاهش تعهدات توافق هسته ای را اعلام کردند و گفتند که ایران اورانیوم را در سطح مورد نیاز کشور غنی می کند. ایران قبلاً سطح غنی سازی اورانیوم را به 4.5٪ افزایش داده است (توافق هسته ای حد 6.67٪ را تعیین کرده است).

در اوایل ماه سپتامبر، ایران برای سومین بار از تحقق تعهدات خود در قبال توافق هسته ای امتناع ورزید. سپس تهران اعلام کرد كه كار خود را با تعدادی سانتریفیوژ آغاز كرده است، بدون آنكه خود را در زمینه تحقیقات هسته ای و توسعه به مقررات برجام محدود كند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала