فراخوان لاوروف از آمریکا برای اجتناب از جنگ هسته‌ای

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف وزیر خارجه روسیه
 لاوروف وزیر خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و آمریکا باید بطور مشترک«غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای» را مورد تأکید قرار بدهند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگی لاوروف، وزیرامورخارجه روسیه اعلام نمود که روسیه و آمریکا باید بطور مشترک«غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای» را مورد تأکید قرار بدهند. این ابتکار باید در سطح عالی مطرح شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز 7 نوامبر این سخنان را در افتتاحیه جلسه‌ای با حضور ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکا مطرح کرد. وزیر خارجه روسیه از مقاله‌ای که مونیز قبلاً درباره غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای نوشته تمجید کرد.

سرگی لاوروف متذکر شد که وضعیت مرتبط با «برجام» در باره برنامه هسته‌ای ایران «زیاده از حد کش آمده است».


ابراز نگرانی لاوروف از اوضاع پیرامون برجام
 - اسپوتنیک ایران
ابراز نگرانی لاوروف از اوضاع پیرامون برجام

پیشتر آمریکا معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن را «معیوب» و «قدیمی» توصیف کرده و گفته که واشنگتن خواستار آن است که این معاهده بعد از اتمام موعدش در سال 2021 ابطال شده و با معاهده‌ای دیگر جایگزین شود. معاهده موسوم به «نیواستارت» برای محدود کردن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای میان دو قدرت بزرگ هسته‌ای دنیا میان آمریکا و روسیه منعقد شده است. طبق مفاد این معاهده، آمریکا و روسیه مجاز به نگهداری بیش از 1550 کلاهک نیستند.

دولت آمریکا چند ماه پیش اعلام کرد از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» خارج می‌شود. این پیمان آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (1000 - 5000 کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (100-500 کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان و میخائیل گورباچف روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала