گزارش و تحلیل

اصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند

© Fotolia / Borna_Mirاصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند
اصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات اروپایی نسبت به اقدام ایران در برداشتن گام چهارم تعلیق تعهدات خود در برجام اظهار نگرانی کردند که این اقدام می تواند روی روند اجرای برجام تاثیر بگذارد و همچنین آمریکایی ها اعلام کردند که این اقدام با تعهدات ایران در برجام تناقض دارد.

انگار کشف جدیدی کرده اند!

بله ایران هم بخوبی می داند که این اقدام می تواند روی روند اجرای برجام تاثیر بگذارد و همچنین با تعهدات ایران در برجام تناقض دارد، بد نبود اروپایی ها یک سال و نیم پیش به این روز فکر می کردند.

شروع مجددغنی سازی اورانیوم در فردو - اسپوتنیک ایران
غنی سازی مجدد اورانیوم در فردو آغاز شد
زمانی که آقای ترامپ تصمیم گرفت توافق هسته ای را به هم بزند و ایالات متحده بدون هیچ دلیل از برجام خارج شد و تحریم های کذایی یک جانبه بر علیه ایران وضع کرد و اروپایی ها هم جلوتر از آمریکایی ها این تحریم ها را اعملا کردند.

آیا اروپایی ها تعهدات خود در برجام نسبت به ایران را انجام داده اند که از ایران توقع دارند تعهدات خود را انجام دهد؟

آیا اصلا اروپایی ها تلاشی برای اجرا و یا حفظ برجام انجام داده اند که توقع دارند ایران برای حفظ برجام تلاش کند؟

بد نیست یادآوری کنیم برجام یک توافق یک جانبه میان ایران و ایالات متحده نبود بلکه توافقی بین المللی بود که شورای امنیت سازمان ملل نیز به صورت یک قطعنامه آن را تصویب کرده.

یعنی عملا آمریکایی ها با خروج از برجام و نقض آن و سنگ اندازی در اجرای آن در واقع در حال نقض و سنگ اندازی بر علیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می باشند و هر کشوری با آنها همکاری کند یعنی در نقض قطعنامه شورای امنیت با آمریکا همراه است.

حتی اتحادیه اروپا هم ذیل برجام را امضا کرده اما این اتحادیه حتی برای امضای نماینده خود نیز اعتبار قایل نشده.

بر کسی پوشیده نیست که مذاکرات ایران با پنج به اضافه یک در واقع مذاکره میان ایران و ایالات متحده بود و قرار بود پنج کشور دیگر ناظر این گفتگو ها باشد و نتیجه توافق حاصله را تضمین کنند.

یعنی تضمین کنند که چه ایران و یا چه ایالات متحده از تعهدات خود تخطی کند و انجام ندهد با آن کشور مقابله کنند.

آیا ایران تعهدات خود را اجرا نکرد؟

آیا این ایالات متحده نبود که از انجام تعهدات خود سر باز زد؟

واکنش سیاستمداران جهان به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش سیاستمداران جهان به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران
ایرانی ها توقع ندارند که اروپایی ها با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی شان بخواهند با ایالات متحده برخورد کنند اما حد اقل توقع دارند که اروپایی ها نسبت به اجرای تحریم های آمریکا بر علیه ایران واکنش نشان دهند و نسبت به خروج ایالات متحده از این توافق واکنش نشان دهند.

حد اقل کاری که اروپایی ها می توانند انجام دهند این است که با ایستادگی در مقابل تحریم های آمریکا و همکاری با ایران به مقامات آمریکایی بفهمانند که باید پایبند تعهدات خود باشند.

وقتی که اروپایی ها چنین قدم هایی را بر نمی دارند در واقع این ذهنیت را ایجاد می کنند که با سیاست های آمریکا همراه هستند و فقط دارند نقش پلیس خوب را در مقابل پلیس بد بازی می کنند.

در واقع امروزه ایرانی ها دیگر به یقین رسیده اند که چنین است.

یورنیوم غنی سازی شده هزاران کاربرد دارد که یکی از آنها ساخت سلاح هسته ای است و اروپایی ها بخوبی می دانند که اگر ایرانی ها قصد ساخت سلاح هسته ای را داشتند قبل از توافق هسته ای مقدار یورانیوم مورد نیاز حد اقل بیست بمب اتمی را در اختیار داشتند ولی آن را نساختند چون هدفشان ساخت بمب هسته ای و یا تسلیحات کشتار جمعی نمی باشد و به همین دلیل هم از این بابت خیالشان راحت است، مخصوصا که رهبری نیز در مورد حرمت ساخت سلاح های هسته ای فتوای صریح صادر کرده اند.

اما اروپایی ها بخوبی می دانند که این اقدامات ایران یعنی کارت جمع کردن برای گلتگو های بعدی.

بله علیرغم اینکه بسیاری باور دارند که گفتگویی در پیش نیست اما می توان یقین داشت که این برگه ها برای انجام گفتگوی احتمالی بعدی انجام می شود.

شاید با دولت دیگری که در آمریکا مستقر باشد و نسبت به بد عهدی های آقای ترامپ حاضر باشد عقب نشینی کند.

اما قطعا در این گفتگو ها ایران با برگه هایی بسیار قویتر از برگه های بعدی وارد خواهد شد.

روسیه: اتحادیه اروپا باید به دنبال جبران خسارات ایران باشد  - اسپوتنیک ایران
روسیه: اتحادیه اروپا باید به دنبال جبران خسارات ایران باشد
اگر اروپایی ها به یاد داشته باشند، که قطعا به یاد دارند، در گفتگو های سال 2005 با ایرانی مذاکره کردند که حدود 190 سانترفیوژ در اختیار داشت و بصورت خیلی جزئی یورانیوم غنی شده در حد 3.67 درصد تولید می کرد.

سال 2015 آنها با ایرانی پشت میز مذاکره نشستند که حدود بیست هزار سانترفیوژ در اختیار داشت و بیش از بیست تن یورانیوم غنی شده بیست درصد در اختیار داشت همچنین به کل فناوری چرخه هسته ای رسیده بود.

دفعه بعد اگر بنا باشد با ایران پای میز مذاکره بنشینند معلوم نیست با چه ایرانی پای میز مذاکره خواهند نشست اما چیز هایی که فعلا عیان است ایرانی با سانترفیوژ های نسل های جدید آی آر 6 و 8 و شاید هم آی آر 20 و 25.

ایرانی با فناوری هوا فضا و موشک های نقطه زنی که می توانند چند هزار کیلومتر آنطرف تر مرز های ایران را هدف قرار دهند.

ایرانی با فناوری های مدرن نظامی که می تواند مدرن ترین تسلحیات آنها را نابود کند.

ایرانی با نفوذ بعید تر از لبنان و افغانستان و یمن.

ایرانی با امکاناتی به مراتب بیشتر از 2015.

اروپایی ها متوجه این ماجرا هستند و به دنبال آن هستند که روند کارت جمع کردن ایران را کند کنند در حالی که آمریکایی ها ظاهرا هنوز متوجه ماجرا نیستند و در خواب و خیال سیر و سیاحت می کنند.

امروز ایران گام چهارم خود را با اقتدار برداشت و طرف های مقابل نتوانستند هیچ کدام از تهدیدات خود را عملی کنند چون دیگر فشاری نمانده که بخواهند بر ایران وارد کنند وآنها همه برگه های خود بر علیه ایران را از دست داده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала