اخراج بازرس آژانس انرژی‌ اتمی از ایران

© Photo / Sarajevo-x/Public domainرسانه: قدرت‌های غربی در جلسه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نخواهند کرد
رسانه: قدرت‌های غربی در جلسه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نخواهند کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی از ایران اخراج شد و به وین، مقر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، بازگشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترنشنال، این بازرس که خانم معرفی شده است مدت‌کوتاهی در ایران بازداشت و مدارک سفر او توقیف شده بود.

پیشتر سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود: «هنگام ورود این خانم بازرس، تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس، از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام می‌شود که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌ شود.»

اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، در بیانیه‌ای علت این اقدام ایران را «نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک» عنوان کرده است. به نوشته این نهاد، به طور معمول همه بازرسان و وسایل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل قرار می‌گیرند.

این برای نخستین بار است که یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بازداشت و پس از لغو مدارک پذیرشش در نهایت اخراج می‌شود. برابر موافق‌نامه برجام، ده‌ها بازرس آژانس بین‌المل انرژی اتمی در ایران حضور دارند و بر فعالیت مراکز اتمی ایران نظارت می‌کنند. بر پایه گزارش‌هایی که منتشر شده است این اتفاق هفته پیش در مرکز هسته‌ای نطنز رخ داده است.

روز پنج‌شنبه قرار است نشست شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی در وین برگزار شود. انتظار می‌رود موضوع اخراج این بازرس در دستور کار آژانس قرار داشته باشد. به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، از دیگر موضوع‌هایی که گفته شده است در دستور کار روز پنج‌شنبه شورای حکام آژانس قرار دارد بررسی پرونده موسوم به «سایت تورقوزآباد» است.اولین بار، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مهرماه سال ۱۳۹۷ طی سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با نشان دادن نقشه‌ و عکس، به محلی در تورقوزآباد کهریزک، در جنوب غربی تهران، اشاره کرد و گفت که ایران یک انبار مخفی مواد و تجهیزات هسته‌ای در این روستا دارد.

سازمان انرژی اتمی ایران در نخستین دقایق بامداد پنج‌شنبه اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو آغاز شده است. این سازمان اعلام کرد راه‌اندازی مجدد سانتریفیوژها در مرکز اتمی فردو تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала