واکنش مکرون به آغاز مرحله چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران

© Sputnik / Sergei Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر ماکرون آینده روسیه را پیش بینی کرد
ماکرون آینده روسیه را پیش بینی کرد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد تصمیم ایران درباره از سرگیری غنی سازی اورانیوم در سایت فردو در چارچوب مرحله چهارم کاهش تعهدات برجامی تهران اشتباه است.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور فرانسه ضمن بیان این مطلب افزود:"مدت چند هفته به وارد کردن فشار شدیدتر بر ایران با هدف بازگرداندن این کشور به برجام اختصاص داده خواهد شد".

به گفته رئیس جمهور فرانسه نه فقط آمریکا بلکه ایران تصمیم گرفته اند از برجام خارج شوند اما طرفهای علاقمند باید برجام را از لحاظ فعالیت هسته ای احیا کرده و همچنین درباره مسئله موشک های بالستیک و ثبات منطقه به توافق دست یابند. مکرون تأکید کرد دوسال است که پاریس خواستار دنبال کردن چنین راهکاری در رابطه با ایران است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در توییتر اعلام کرد امروز چهارمین گام تهران  برای کاهش تعهدات برجامی‌اش با  گازدهی به 1044 سانتریفیوژ در سایت فردو آغاز می‌شود و این سایت  به خاطر سیاست‌های آمریکا و متحدانش به زودی به طور کامل فعالیت می‌کند.

لازم به ذکر است که پیش از این مخزن 2800 کیلویی حاوی حدود 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از نطنز به فردو، در سالن خوراک دهی مجتمع شهید علیمحمدی فردو قرار گرفته بود.

در تاریخ 6 سپتامبر، ایران اعلام کرد که در مرحله سوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای آغاز کرده و محدودیت های فعالیت های تحقیقاتی را برداشته است. در تاریخ 8 سپتامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که مقامات ایرانی از آغاز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای جدیدبرای غنی سازی  به خبر داده اند.

تا به امروز، ایران سه بار تعهدات خود را کاهش داده است و هر بار به اروپائیان فرصت داده که طی 60 روز به انجام تعهدات خود بازگردند.

در اوایل ماه اکتبر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  گفته بود که تهران می تواند در سه ماه به طور کامل از تعهدات خود در زمینه برجام دست بکشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامنات جمهوری اسلامی تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала