تعهدات ایران در برجام کاهش می‌یابد

© AP Photo / Ebrahim Norooziعلی اکبر ولایتی مشاور مقام رهبری ایران در امور بین الملل
علی اکبر ولایتی مشاور مقام رهبری ایران در امور بین الملل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولایتی: روند کاهش تعهدات ایران در برجام در صورت بدعهدی طرف‌های توافق ادامه می‌یابد.

به گزارش اسپوتنیک، علی اکبر ولایتی مشاور مقام رهبری ایران در امور بین الملل شبکه تلویزیون فرانس 24 عربی اظهار داشت که آغاز  گام چهارم در چارچوب کاهش تعهداتش در برجام در صورتی که طرف‌های دیگر در توافق به خصوص اروپا و آمریکا به تعهداتشان در زمینه‌های صلح آمیز عمل نکنند، قطعا در موعد مقرر اجرا می شود.

وی در ادامه گفت:« یک نکته دیگر این است که طرح فرانسه برای تامین خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای تضمین بازگشت مبلغ فروش نفت ایران به داخل کشور با دشواری در اجرا و تردید روبرو شده است. مشکل اساسی این است که نه فرانسه و نه اروپایی‌هایی که در توافق هستند به حرف‌ها و تعهداتی که می کنند عمل نمی کنند، همانگونه که به تعهدات در برجام عمل نکردند.

از فرانسه که از ابتدای مذاکرات برجام در آن حضور داشته است انتظار این بود که سر موعد مقرر به تعهداتش عمل کند، اما فرانسه مانند آلمان و آمریکا هیچکدام به تعهداتشان عمل نکردند و هر چه از فرانسه و سایر کشورهای اروپایی شنیده ایم فقط حرف بوده است و به مرحله عمل در نیامده است، اما به جای فعالیت مثبت، فرانسه نه تنها به اقدامات مثبت عمل نکرده و غربی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکرده اند طلبکاری هم می کنند و می گویند ایران باید حضور منطقه ای خودش را کاهش بدهد و سلاح های دفاعی هم نداشته باشد که توقعی بی جا و غیر منطقی است و فقط به نظر می رسد که با این کارهای تبلیغاتی و سیاسی ای که فرانسه و دیگران انجام می دهند به دنبال یک برد سیاسی تبلیغاتی هستند تا برای مردم دنیا این گونه جلوه کند که آنها دنبال تلاش‌ها و اهداف مثبت صلح آمیز هستند.

چرا خانم میلیونر 94 ساله نوه هایش  را  مجازات کرد؟ - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد وام میلیاردی از طرف فرانسه و ژاپن به ایران برای حفظ برجام

تجربه ما از آمریکا و سه کشور اروپای غربی برجام یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان این است که بنا ندارند به تعهداتشان در برجام عمل کنند چنانچه ماه‌ها گذشته و آنها به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکرده اند و حتی برعکس، آمریکا تحریم‌های اضافه وضع کرده و اروپایی‌ها هم به تبع آمریکا عمل کرده اند لذا ما تا زمانی که یک عمل مثبت جدی از فرانسه نبینیم همچنان بر این عقیده هستیم که فرانسه به قولی که داده است پایبند نیست و در حقیقت در حال بازی سیاسی است».

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала