وزیر خارجه آلمان از ایران می خواهد كه به توافق هسته ای پایبند باشد

© Sputnik / Alexander Tscherbak /  مراجعه به بانک تصاویر وزیر خارجه آلمان از ایران می خواهد كه به توافق هسته ای پایبند باشد
وزیر خارجه آلمان از ایران می خواهد كه به توافق هسته ای پایبند باشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه آلمان هایكو ماس، اعلام کرد كه راه‌ اندازی 30 سانتریفیوژ جدید ایران برای غنی سازی اورانیوم، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برنامه هسته‌ای ایران را تهدید می كند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، در پاسخ به سؤالات روزنامه نگاران در كنفرانس مطبوعاتی در بوداپست، از تهران خواست كه طبق ضوابط توافقنامه هسته ای عمل كند. «ایران سانتریفیوژهای مدرن ساخته است که مغایر با توافق است.»

وی همچنین خاطر نشان شد: در اوایل ماه سپتامبر، تهران اعلام کرد که شرایط توافق هسته ای را رعایت نمی کند، ما این موضوع را غیرقابل قبول می دانیم.

واکنش اتحادیه اروپا به راه اندازی سانترفیوژهای IR-6 در ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش اتحادیه اروپا به راه اندازی سانترفیوژهای IR-6 در ایران

در روز دوشنبه 4 نوامبر، ایران 30 سانتریفیوژ جدید را برای غنی سازی اورانیوم راه اندازی کرد و تولید اورانیوم کم غنی شده را به میزان قابل توجهی افزایش داد. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تهران مجبور شد در رابطه با سیاست آمریکا در قبال ایران چنین اقدامی را انجام دهد.

آینده توافق هسته ای ایران پس از آنکه ایالات متحده به طور یک جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برنامه هسته ای ایران در تاریخ 8 مه 2018 خارج شد و تحت الشعاع قرار گرفت و واشنگتن در زمینه صادرات نفت تحریم هایی را علیه ایران وضع کرد.

در ماه مه سال 2019، ایران مرحله اول تعلیق بخشی از تعهدات توافق هسته ای خود را اعلام کرد (از تعلیق فروش اورانیوم غنی شده به مدت 60 روز خبر داد). در ماه ژوئیه، تهران به مرحله دوم تعلیق رسید (اعلام کرد که اورانیوم را بیش از 3.67٪ غنی می کند) و قول داد اگر سایر شرکت کنندگان به توافق های حاصل شده پایبند نباشند، هر 60 روز میزان تعهداتشان به برجام را کاهش می دهند.

در تاریخ 6 سپتامبر، ایران اعلام كرد كه برای كاهش تعهدات خود در قبال توافق هسته ای، وارد مرحله سوم شده و محدودیت های فعالیت های تحقیقاتی را رها كرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала