مقام سابق قطری از شورای همکاری خلیج فارس خواست تا طرح ایران را جدی بگیرند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مقام سابق قطری از شورای همکاری خلیج فارس خواست تا طرح ایران را جدی بگیرند
 مقام سابق قطری از شورای همکاری خلیج فارس خواست تا طرح ایران را جدی بگیرند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر سابق قطر از کشورهای شورای همکاری خواست تا فرصت به وجود آمده را غنیمت شمرده و از دست ندهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، حمد بن جاسم، نخست وزیر سابق قطر در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت فرصتی به وجود آمده که شاید تکرار نشود، کشورهای شورای همکاری باید این فرصت را غنیمت شمرده و از دست ندهند.

وی افزود همچنانکه پیام‌هایی را از سوی ایران به کشورهای شورای همکاری برای آغاز گفت‌وگوی جدی زیر نظر سازمان ملل می‌شنویم، من معتقدم این فرصت مهمی است که کشورهای عضو شورای همکاری کاملا با مسئولیت پذیری آن را بررسی کنند و  دو طرف باید تمام نگرانی‌های خود را به وضوح بر روی میز گفت‌وگو قرار داده تا به تفاهم و توافقی دست یابند و وضعیت متشنج منطقه خلیج(فارس)حداقل از سوی اهل و ساکنانش آرام و عادی شود.

نخست وزیر سابق قطر در همین ارتباط با انتشار توئیتی افزود، اگر در آینده توافقی میان ایران و آمریکا صورت بگیرد، در آن صورت دیگر این مساله - گفت و گوی ایران و کشورهای عربی - برای تهران ضروری نخواهد بود و چه بسا دیگر در آن زمان فرصت گفت و گو فراهم نشود.

اظهار نظر اخیر آل ثانی 60 ساله با 21 سال سابقه فعالیت سیاسی به عنوان وزیرخارجه و نخست وزیر قطر به دنبال سفر هفته گذشته "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران به دوحه برای شرکت در "کنفرانس امنیتی" و دعوت دوباره کشورهای منطقه خلیج فارس به ابتکار اعتماد سازی میان یکدیگر و "طرح صلح هرمز" در مصاحبه با شبکه "الجزیره" صورت می گیرد.

در ماه های اخیر به دنبال افزایش تنش ها در منطقه یکی از اصولی که برای کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ثابت شد، ورود نکردن قدرت های فرامنطقه ای در این تنش ها به خاطر ملاحظات خاص آنها و بر خلاف موضع گیری های رسمی و لفظی این قدرت ها است و در هنگام بروز مشکل به بهانه هایی چون بررسی بیشتر و یا انجام تحقیقات لازم از هر اقدامی سرباز می زنند.

درست در همین ارتباط اکنون یکی از نگرانی های کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم شدن زمینه برای هرگونه توافق بین ایران و قدرت های بزرگ است که بهترین مصداق برای آن را می توان در نگرانی و وحشت برخی از کشورهای منطقه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و شش کشور بزرگ جهان ذکر کرد.

نخست وزیر پیشین قطر پیرامون همین نگرانی روز جمعه نیز در توئیت خاطر نشان کرد، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید در این برهه مسئولیت حساس را درک کرده و روابط خود با ایران را بر اساس روبط کنونی تهران و واشنگتن بنا نکنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала