افشای جاسوسی با استفاده از واتس آپ

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر افشای جاسوسی با استفاده از واتس آپ
افشای جاسوسی با استفاده از واتس آپ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه پیام‌رسان واتس آپ شرکت اسرائیلی فن آوری ان اس او (NSO) را به جاسوسی از خبرنگاران و فعالان حقوق بشری متهم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، براساس شکایت شبکه پیام رسان واتس آپ در دادگاه فدرال کالیفرنیا، گروه فناوران ان اس اوی اسرائیل سعی کرده یک هزار و ۴۰۰ دستگاه را با نرم افزارهای مخرب آلوده کند تا بتواند اطلاعات ارزشمندی را که از آنها استخراج کند.

"ویل کاتکارت" رئیس شرکت پیام رسان واتس آپ گفت: این دادخواست پس از تحقیقات صورت گرفته نقش شرکت اسرائیلی در حملات سایبری برغم انکار این شرکت را افشا می‌کند.

کاتکارت در صفحه توییتر خویش نوشت: گروه فن آوری اسرائیلی ادعا می‌کند که آنها با مسئولیت پذیری به دولت ها خدمت می‌کنند، اما ما در ماه مه (خرداد) گذشته بیش از یکصد مدافع حقوق بشر و روزنامه نگاران را پیدا کردیم که مورد هدف حملات سایبری این شرکت قرار گرفته بودند.

در شکایت شرکت واتس آپ آمده است که نرم افزارهای توسعه یافته توسط شرکت اسرائیلی ان اس او با طراحی ویژه ای توانسته با اعمال نفوذ بر سیستم عامل گوشی های اندروید، اپل و بلک بری اطلاعات منحصربه فردی را بدست آورد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع نزدیک به تیم تحقیقاتی واتس آپ گزارش داد مقامات آمریکایی و 20 کشور دوست و متحد آن از جمله امارات، بحرین، مکزیک، پاکستان و هند در فهرست جاسوسی این شرکت اسرائیلی بوده اند. گفته می شود تعدادی از روزنامه نگاران هندی از جمله قربانیان این عملیات بوده اند.

پیش از این شرکت اسرائیلی فن آوری ان اس او NSO)) ارتکاب چنین کاری را تکذیب و ادعا کرده بود که طراحی و ارتقای این برنامه فقط به منظور کمک به دولت برای شناسایی تروریست ها و مجرمان بوده است.

این در حالی است که سازمان تحقیقاتی "سیتی زن لب" (CitizenLab) اعلام کرده است که بیش از 100 نفر از قربانیان این برنامه، روزنامه نگاران و مخالفان بوده اند و نه تروریست ها.

سازمان "سیتی زن لب" یک گروه تحقیقاتی است که با "واتس آپ" همکاری می کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از "جان اسکات - رایلتون"، یکی از محققان سازمان یادشده نوشت: بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از فن آوری هایی که برای اهداف امنیتی توسعه یافته اند، در اهداف جاسوسی بین کشورها یا جاسوسی سیاسی مورد بهره برداری قرار می گیرند.

گفتنی است واتس آپ اسم قربانیان این نرم افزار را فاش نکرده است.

در ماه مه گذشته روزنامه "فایننشال تایمز" به نقل از واتس آپ و کارشناسان از وجود یک نقطه ضعف در این نرم افرار خبر دادند که به مهاجمان اجازه می دهد با استفاده از این نرم افزار به گوشی های تلفن همراه نفوذ کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала