گزارش و تحلیل

چرا نظامیان آمریکایی به سوریه باز می گردند؟

© AFP 2023 / Delil Souleimanچرا نظامیان آمریکایی به سوریه باز می گردند؟
چرا نظامیان آمریکایی به سوریه باز می گردند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خروج نیروهای آمریکایی همزمان با شروع عملیات چشمه صلح ترکیه شروع شد، اما اکنون ارتش آمریکا در حال بازگشت به مناطق شمالی سوریه به ویژه مناطق نفت خیز است.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، با استناد به منابع موجود در منطقه، در آستانه شهرک سازی سوریه که نیروهای آمریکایی قبل از شروع عملیات ترکیه "چشمه صلح" ترک کرده بودند، وسایل نقلیه ارتش آمریکا دوباره ظاهر شدند. علاوه بر این، اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ارتش آمریکا به همراه نیروهای کرد دموکراتیک سوریه در حال گشت زنی در مناطق نفت خیز در شمال سوریه هستند.

کارشناسان نظامی ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک درباره این وضعیت اظهار نظر و در مورد چرایی بازگشت آمریکایی ها به مناطق سوریه که قبلاً تخلیه شده بودند، صحبت می کنند.

عبدالله گار کارمند پیشین یگان ویژه نیروهای مسلح ترکیه، متخصص در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم، شرکت کننده در عملیات نظامی در سوریه، تأکید کرد:

"ارتش آمریکا به صورت کاروان با تریلرهای خالی به خاک سوریه باز می گردد. آنها خیلی سریع منطقه عملیاتی را ترک کردند و آنها حتی از هوا به پایگاههای خود حمله کردند تا در به تصرف نیروهای دیگر نیافتند. اکنون، احتمالاً، آنها در حال بازگشتند تا تجهیزات و وسایل باقیمانده را از منطقه جمع کنند. من فکر می کنم به همین دلیل آنها با تریلرهای خالی بر می گردند."

به نوبه خود، کارشناس نظامی و متخصص امنیتی، رئیس سابق شورای جانبازان ترکیه کورای گوربورز معتقد است که ارتش ایالات متحده اهداف دیگری دارد:

"همانطور که می دانید، در تاریخ 22 اکتبر، ترکیه و روسیه تفاهم نامه سوچی را برای حل اوضاع در شمال سوریه امضا کردند. یكی از مهمترین نكات این سند، وحدت دیدگاه های ترکیه و روسیه درمورد موضوع شناخت تمامیت ارضی سوریه است. این تفاهم نامه سوچی همچنین نشانگر شکست ایالات متحده و از دست رفتن نفوذ آن در این قلمرو بود. البته این وضعیت با برنامه های ایالات متحده برای ایجاد یک نهاد دولتی کرد مغایرت دارد. هدف آمریکا اطمینان از تحویل نفت از شمال عراق به مدیترانه است. و این می تواند با ایجاد یک موجودیت شبه دولتی کرد در خاورمیانه حاصل شود. در همین حال، توافق سوچی به این حقیقت منجر شد که نیروهای کردی که مورد حمایت آمریکایی ها بودند مجبور به ترک منطقه عملیاتی شدند و این همان چیزی است که ایالات متحده به طور قاطع نمی خواست اجازه دهد. در حال حاضر، آنها به دنبال دلیلی هستند که یک بار دیگر بتوانند جای پای خود را در منطقه باز کنند و وضعیت را به نفع خود ایجاد کنند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала