ظریف: تحریم های آمریکا علیه بخش ساخت و ساز ایران حاکی از فروپاشی فشار است

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر ظریف: تحریم های آمریکا علیه بخش ساخت و ساز ایران حاکی از فروپاشی فشار است
ظریف: تحریم های آمریکا علیه بخش ساخت و ساز ایران حاکی از فروپاشی فشار است  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: تحریم های ایالات متحده علیه بخش ساخت و ساز ایران نشان دهنده عدم موفقیت ایالات متحده در برابر ایران است.

به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، وزارت امور خارجه آمریکا از گسترش تحریم ها علیه ایران خبر داده بود، افزود: به لیست تحریمی ایران بخش ساخت و ساز و تعدادی ماده که می توانند برای برنامه های هسته ای و موشکی مورد استفاده قرار گیرند، اضافه خواهد شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پست توئیتری خود بیان کرد: "با قرار گرفتن سازندگان در معرض تروریسم اقتصادی، (ایالات متحده) فقط حداکثر شکست "فشار حداکثری"را نشان می دهد. ایالات متحده ممکن است برای هر مرد، زن و کودک مجازات وضع کند، اما ایرانی ها را نمی ترساند. به جای اینکه آمریکا چاله خودش را عمیق تر بکند، ایالات متحده باید سیاست های ناموفق را رها کند و به برجام بازگردد."

در سال 2015، شش کشور (بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران) از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک خبر دادند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران فراهم شد. این توافق به شکل اصلی خود حتی سه سال هم دوام نیاورد: در ماه مه 2018، ایالات متحده با اعلام خروج یک جانبه از آن و اعمال تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

برای اولین بار، تهران در سالگرد خروج آمریکا از توافقنامه برنامه هسته ای ایران تعدادی از محدودیتهای هسته ای را رها کرد.

واشنگتن توافق را در 8 مه 2018 کنار گذاشت، تهران دقیقا یک سال بعد پاسخ داد، که آن را "صبر استراتژیک" نامید. امتناع از تحقق تعدادی از نکات برجام در مورد برنامه هسته ای ایران در مرحله اول مربوط به ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین بود. پس از آن، مقامات تهران مرحله دوم کاهش تعهدات توافق هسته ای را اعلام کردند و گفتند که ایران اورانیوم را در سطح مورد نیاز کشور غنی می کند. مرحله سوم از 6 سپتامبر آغاز شد: سپس ایران اعلام کرد که بدون ایجاد محدودیت در زمینه تحقیقات هسته ای و توسعه به مقررات برجام، کار خود را با تعدادی سانتریفیوژ آغاز کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала