شبکه آمریکایی: کشورهای قدرتمند از دلار فاصله می گیرند

© Depositphotos.com / Feverpitchشبکه آمریکایی: کشورهای قدرتمند از دلار فاصله می گیرند
شبکه آمریکایی: کشورهای  قدرتمند از دلار فاصله می گیرند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجموعه ای از کشورهای قدرتمند و پر نفوذ از دلار آمریکا فاصله گرفته و استفاده از آن را کنار می‌گذارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه سی.ان.بی.سی، آن کورین مدیر اندیشکده مؤسسه تحلیل امنیت جهانی بیان داشت: کشورهای بزرگی مانند چین، روسیه و همچنین اتحادیه اروپا عزم راسخی برای استفاده نکردن از دلار دارند.
وی افزود: ما نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما چیزی که می‌دانیم این است که وضعیت فعلی ناپایدار است. جمع رو به گسترشی از کشورها وجود دارد که استفاده از دلار آمریکا را کنار می‌گذارند. یکی از دلایلی که باعث تغییر موضع این کشورها نسبت به دلار شده این است که تراکنش ها به دلار، کشورها را مشمول حوزه قضایی آمریکا می‌کند.
کورین اظهار داشت: شرکت‌های خارجی زمانیکه از دلار استفاده می‌کنند یا از طریق یک بانک آمریکایی تراکنشی را انجام می‌دهند، زیر حوزه قضایی آمریکا قرار می‌گیرند؛ حتی اگر هیچ ارتباطی با آمریکا نداشته باشند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها عزم بسیار قوی و جدی برای فاصله گرفتن از دلار آمریکا دارند.

چین می خواهد یوآن را ارز جهانی کند - اسپوتنیک ایران
چین می خواهد یوآن را ارز جهانی کند

چین در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا واحد پولی خود یعنی "یوآن" را بین‌المللی کند. بنابراین چین برای تحقق این هدف، یوآن را در معاملات آتی نفت خام به کار می برد. استفاده از یوآن در معاملات آتی نفت خام، نشانه‌ای از کاهش سلطه دلار آمریکاست.

وی همچنین افزود: ۹۰ درصد معاملات نفت با دلار انجام می‌شود. اگر به هر نحوی گسستگی ای در سلطه دلار بر تجارت نفت ایجاد شود این به معنای حرکت در مسیر غیردلاری شدن است.
کورین علاقه شرکت‌های بزرگ اروپایی برای ادامه روابط تجاری با ایران را به عنوان یکی از مواردی برشمرد که باعث شده است این شرکت‌ها علاقه‌ای نداشته باشند استفاده از دلار آنها را مشمول قوانین آمریکایی و مجازات‌های آن کشور کند.
به نوشته سایت سی.ان.بی.سی، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های چند ملیتی اروپایی را در مقابل مجازات‌های واشنگتن آسیب‌پذیر کرده است.
کورین گفت: اروپا خواهان همکاری بازرگانی با ایران است و نمی‌خواهد به دلیل تجارت با ایران مشمول قوانین تنبیهی آمریکا شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала