گزارش و تحلیل

چرا ایران عربستان را متهم به حمله به نفتکش نکرد؟

© Photo / IRNAچرا ایران عربستان را متهم به حمله به نفتکش نکرد؟
چرا ایران عربستان را متهم به حمله به نفتکش نکرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای سومین بار طی شش ماه اخیر دقیقا در یک نقطه نزدیک سواحل جده عربستان سعودی یک کشتی ایرانی دچار سانحه شد، اما اینبار سانحه بر اثر مشکل فنی نبوده بلکه بر اثر حمله موشکی بوده، ولی ایران رسما از متهم نمودن عربستان سعودی در این ماجرا خودداری کرد.

صبح روز جمعه ایران تاکید کرد که کشتی اش در دریای سرخ هدف دو موشک قرار گرفته و بسیاری عربستان سعودی را متهم به این ماجرا کردند و حتی برخی رسانه های عربی اظهار می داشتند که این انتقام حمله به تاسیسات آرامکو است.

اما ظهر همان روز ایرانی ها حمله از طرف خاک عربستان را به صراحت رد کردند.

مشخص است که ایرانی ها نمی خواستند قبل از انجام تحقیقات کامل نتیجه گیری انجام دهند.

یک سیاست بسیار زیرکانه که رقبای آنها در منطقه از آن برخوردار نمی باشند.

مشاهده می کنیم مثلا زمان حمله به تاسیسات آرامکو آمریکایی ها و برخی مقامات سعودی بلا فاصله ایران را متهم به انجام این عملیات نمودند.

آنهایی که سیاستمدار نیستند متوجه نمی باشند که چنین اتهامی می تواند عواقبی بسیار سنگین در پی داشته باشد.

نفتکش ایرانی برای عربستان سیگنال کمک فرستاده بود - اسپوتنیک ایران
نفتکش ایرانی برای عربستان سیگنال کمک فرستاده بود

کم ترین آنها این است که شهروندانشان توقع واکنش خواهند داشت و وقتی که واکنش نشان ندهند یعنی عملا ضعف نشان داده اند.

مشخص است که ایرانی ها بسیار زرنگتر از این بودند که بخواهند چنین گزندی را به دست دشمنان خود در منطقه بدهند.

همچنین باید توجه داشت که این روزها چند کانال میانجی گری میان ایران و عربستان راه افتاده پاکستان، عراق و احتمالا بزودی روسیه.

قطعا ایرانی ها متوجه هستند که در این شرایط اگر اعلام شود که عربستان سعودی چنین کاری را انجام داده کل تلاشها برای مصالحه میان ایران و عربستان سعودی به هم می خورد، و طبیعتا ایرانی ها نمی خواهند چنین اتفاقی پیش آید.

از سوی دیگر برای ایرانی ها محرز است که هرکه دست به چنین کاری زده از بابت حل و فصل شدن اختلافات میان ایران و عربستان ناراحت است ونمی خواهد تشنج در منطقه خاورمیانه کاهش یابد.

پس اگر ایرانی ها بیایند و بدون هیچ تحقیقاتی از روی احساسات عربستان را متهم کنند در واقع آب در آسیاب دشمن ریخته اند.

همزمان با این اتفاق آمریکایی ها اعلام کردند که قرار است سه هزار نیرو و تجهیزات به عربستان سعودی ارسال کنند تا از عربستان سعودی حمایت کنند.

پوتین حمله به نفتکش ها در خلیج فارس را محکوم کرد - اسپوتنیک ایران
پوتین حمله به نفتکش ها در خلیج فارس را محکوم کرد

طبیعتا اگر بنا باشد گفتگو هایی میان ایران و عربستان سعودی راه بیافتد این ماجرا می تواند یک نقطه ضعف برای سعودی ها به حساب آید چون قطعا اولین حرف ایرانی ها این خواهد بود که "بروید بزرگترتان را بیاورید".

شاید سعودی ها متوجه نباشند اما حضور آمریکایی ها در خاک عربستان نه فقط موجب تقویت موضع آنها نمی شود بلکه موجب تضعیف آن نیز می شود.

همچنین ایرانی ها با خودداری از متهم نمودن عربستان سعودی در این ماجرا کاری کردند که عربستان نتواند از این بلگه به عنوان بلگه فشار در هرگونه مذاکرات احتمالی آتی استفاده کند.

قطعا آمریکایی ها و اسراییلی ها هم متوجه هستند که اگر در این ماجرا دست داشته باشند ایرانی ها با سر و صدا کارشان را انجام نمی دهند بلکه به یکباره جایی جواب آنها را می دهند که آنها توقع اش را ندارند.

طبیعتا وقتی ایرانی ها از متهم نمودن عربستان سعودی خودداری می کنند یعنی به صورت غیر مستقیم به آمریکایی ها و اسراییلی ها می گویند ما شما را مقصر می دانیم و تلافی این ماجرا را سر شما در خواهیم آورد.

با توجه به سوابقی که بسیاری از عملکرد ایران دارند، مثلا ماجرای توقیف نفتشکش ایرانی در تنگه جبل الطارق و واکنش ایران در توقیف یک کشتی انگلیسی و خودداری از آزادی آن تا بازگشتن کشتی ایرانی به مبدا می توان گفت آمریکایی ها و اسراییلی ها مجبور خواهند بود لحظه شماری کنند که کی و کجا و چطور پاسخ ایران را دریافت می کنند و احتمالا مسئولین آنها هر شب با این دلهره به بالین خواهند رفت که وقتی بیدار می شوند خبری از واکنش ایران هست یا نه.

ومی توان گفت در واقع این همانی است که ایران می خواهد.

اعصاب دشمنانش را متشنج نگه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала