هشدار ایران نسبت به عواقب تحریکات عربستان سعودی

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمان آن فرا رسیده است که سعودی‌ها امضای چک‌های سفید را متوقف کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به عواقب رفتارهای بی ثبات کننده و اقدامات تحریک آمیز خطرناک سعودی در منطقه هشدار داد.

نماینده ایران در ادامه افزود:« زمان آن فرا رسیده است که سعودی‌ها امضای چک‌های سفید را متوقف کنند و تبعات انتخاب‌های اشتباه خود طی سال های گذشته را بپذیرند.

اتهامات و ادعاهای بی اساس سعودی ها فلسفه بافی و فرافکنی رژیم سعودی برای انحراف افکار عمومی از اشتباهاتی است که این رژیم در منطقه مرتکب شده است. رژیم عربستان سعودی در حالی که شدیدا درگیر جنگ‌های تهاجمی، زورگویی منطقه‌ای، رفتارهای بی ثبات کننده و اقدامات خطرناک و تحریک آمیز است، دیگران را بخاطر عواقب عملکرد خطرناک خود سرزنش می کند.

مسئولیت هیچ یک از گزینه‌های اشتباه بسیاری که سعودی در دهه‌های اخیر انتخاب کرده، به عهده ایران نیست. در واقع، هیچ کس به جز رژیم سعودی نباید به خاطر اشتباهات خود سرزنش شود.

در حالی که تلاش‌ها و طراحی های شیطنت آمیز آگاهانه‌ای توسط محافلی خاص در داخل و خارج از منطقه وجود دارد که مانع آزادی کشتیرانی در خلیج فارس می شوند، تمام اقدامات و اهتمام نیروهای ایرانی بر این هدف متمرکز است که قوانین و مقررات ناظر به حمایت و حفظ قانون و نظم، محافظت از محیط زیست دریایی، ایمنی و امنیت ناوبری دریایی و اطمینان از انتقال امن انرژی رعایت شود.

ایران برای صادرات نفت ، تنگه هرمز را دور می زند - اسپوتنیک ایران
آیا تعداد کشتی های ناوگان دریایی روسیه در تنگه هرمز بیشتر می شود؟

رژیم سعودی با طرح اتهامات بی اساس ایران را به حمله به تاسیسات نفتی خود متهم می کند، اما جالب این جاست که در تلافی به حمله به تاسیسات نفتی خود به حوثی‌ها در حدیده حمله می کند و در این راستا آتش بس سازمان ملل را نیز شکست.این اقدام نشان می دهد حتی رژیم سعودی، داستان خیالی دخالت ایران در حمله به پالایشگاه آرامکو را باور ندارد.

مدت طولانی است که جمهوری اسلامی ایران امنیت دریانوردی آن را تضمین کرده است و هرگونه حضور خارجی در این آبراه را برخلاف تبلیغات دروغینی که کشورهای حامی عربستان می کنند منبع ناامنی است.

ایران اصل «عبور بی ضرر» را برای تنگه هرمز به رسمیت شناخته است و بر همین اساس همچنان به تأمین امنیت ناوبری بین المللی مطابق با اصل ناوبری بین المللی آزاد ادامه می دهد.

به همین ترتیب، ما از دیگران می خواهیم که با مسئولیت پذیری رفتار کنند تا از به خطر انداختن امنیت و ثبات در منطقه‌ای بی ثبات همچون خلیج فارس و تنگه هرمز جلوگیری کنند.

ملل منطقه پس از خروج ایالات متحده، برای سالیان سال همسایه خواهند ماند. زمان آن است تا رهبران منطقه ای بر راه حل‌های منطقه‌ای تمرکز کنند که گفت وگو و پیمان عدم تجاوز، شروع خوبی برای این فرایند خواهد بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала