گزارش و تحلیل

شیراک و صدام؛ رفیق گرمابه و گلستان

© AFP 2023شیراک و صدام؛ رفیق گرمابه و گلستان
شیراک و صدام؛ رفیق گرمابه و گلستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه که روز گذشته در مراسم باشکوهی با حضور روسای جمهور کشورهای مختلف به خاک سپرده شد، از معدود روسای جمهوری بود که با حمله آمریکا به عراق مخالفت کرد. اما دلیل مخالفت وی چه بود؟

رئیس سابق سرویس اطلاعات ام آی 6 بریتانیا، ریچارد دیرلاو فاش کرد که ژاک شیراک از صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق 6 میلیون دلار رشوه کرده است تا با حمله آمریکا به عراق مخالفت نماید.

دیرلاو خاطر نشان می کند که این پول از طریق واسطه ها و از حساب شخصی صدام پرداخت شده است. شیراک آنرا برای کمپین انتخابانی خود در سال 1995 و 2002 هزینه کرد. به نظر می رسد که شیراک و صدام حسین روابط نزدیکی داشته اند، اما آیا واقعا اینطور بود؟

حسن هانی زاده، تحلیل گر ارشد سیاسی و رسانه ای و کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب  در این رابطه به سوال خبرنگار اسپوتنیک اینطور پاسخ می دهند:  

" در واقع ژاک شیراک به دلیل کاریزمای بالا و شخصیت تاثیر گذار در دوران شهرداری پاریس و ریاست جمهوری فرانسه ، نقش مهمی در رخدادهای منطقه داشته است.

مجموعه سخنان ژاک شيراک درباره ایران  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چگونه احمدی نژاد موجب وحشت ژاک شیراک شد

ژاک شیراک حتی قبل از ریاست صدام حسین بر عراق و زمانی که صدام نائب رئیس شورای انقلاب عراق بود، رابطه تنگاتنگی با وی داشت و این رابطه ادامه داشت. ژاک شیراک رابطه بسیار صمیمی با صدام بعد از سال 1980 برقرار کرد و کمک های تسلیحاتی زیادی در طول جنگ به این کشور ارائه نمود. در همان زمان ها روزنامه های عربی اعلام کردند که ژاک شیراک رشوه های کلانی از صدام حسین دریافت کرده است اما به دلیل شخصیت تاثیر گذار شیراک هیچ یک از نهاد های بین المللی  و داخلی فرانسه نتوانستند وی را تحت تعقیب قرار دهند. به هر حال روابط رئیس جمهور سابق فرنسه ژاک شیراک و دیکتاتور عراق صدام حسین کاملا صمیمی و تنگاتنگ بود. اکنون بعد از مرگ وی ، پرونده هایش از بایگانی راکد خارج شده و مشخص شد که او پول های کلانی از صدام حسین دریافت کرده است."

آقای هانی زاده کمک های فرانسه به عراق در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق را نیز حاکی از روابط خوب و نزدیک این دو رئیس جمهور می داند و می افزاید:  

"فرانسه کمک های تسلیحاتی گسترده ای در اختیار رژیم صدام قرار داد. انواع هواپیماهای رادار گریز در آن زمان در اختیار صدام قرار گرفت که علیه ایران به کاررفت. روابط دوستانه ژاک شیراک با صدام حسین، روابطی کاملا آشکار و دوستانه بود. در آن زمان هم صدام حسین برای اولین بار به پاریس رفت و یک استقبال بسیار پرشکوه و گرمی از سوی ژاک شیراک به عمل آمد، در واقع حاکی از آن است که رئیس جمهور سابق فرانسه با بسیاری از دیکتاتورهای عرب ، رابطه دوستانه ای داشت."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала