گزارش و تحلیل

آفتاب برجام لب بام

© Photo / IRNAعباس موسوی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران
عباس موسوی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بریتانیا، فرانسه و آلمان به ایران هشدار دادند اگر جمهوری اسلامی در ماه نوامبر چهارمین گام از کاهش تعهدات هسته‌ای خود اجرا کند، این سه کشور امضا کننده برجام از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک، ایران تاکنون در واکنش به خروج ایالات متحده از برجام در سه مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده و اعلام کرده است که در صورت عدم رفع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و یا اقدام عملی اروپا برای فراهم کردن امکان فروش نفت، ایران در تاریخ 7 نوامبر گام چهارم را اجرایی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا در پاسخ به ایران تصریح کرده است اگر گام بعدی جمهوری "به شکل چشمگیری" تعهدات ایران را کاهش داد، مساله عدم پایبندی ایران به سازوکار رسمی حل اختلاف (مکانیزم اسنپ بک) ارجاع خواهد شد.

در عین حال، پاریس، برلین و لندن در بیانبه مشترکی، با مسئول دانستن ایران در حملات به پالایشگا های آرامکو عربستان سعودی که توسط حوثی ها انجام شد، همبستگی خود با واشنگتن را اعلام کردند.

دکتر سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اقدامات اروپاییان در مقابل گام های ایران در قالب برجام به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

اگر منظور اروپاییان این است که در صورت برداشته شدن گام سوم توسط جمهوری اسلامی ایران، آنها از برخی مکانیزم ها استفاده می کنند، این موضوع کاملا اشتباه و بی اساس و غیر حقوقی است. اقدامات جبرانی برای هر دو طرف در برجام در نظر گرفته شده، اقدامات برای آنها این بود که اگر جمهوری اسلامی ایران ابتدا از برجام خروج کند آنها می توانند از مکانیزم اسنپ بک استفاده کنند. اقدام جبرانی جمهوری اسلامی ایران هم این بود که اگر طرف های دیگر برجام را نقض کند ایران می تواند در قالب بند های 26 و 36 برجام اقداماتی را به صورت مرحله ای یا قطعی انجام دهد؛ اینکه اروپایی ها بخواهند در مقابل اقدامات جبرانی ما اقداماتی را انجام دهند، بسیار خنده دار است.

چرا مدارک حمله آرامکو را منتشر نمی کنند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا مدارک حمله آرامکو را منتشر نمی کنند؟

دکتر سید عباس موسوی در رابطه با اقدامات دیگر کشور ها برای بهبود شرایط برجام به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

برای جمهوری اسلامی ایران پیش از مسئله ی آمریکا، انجام تعهدات اروپایی ها مهم است و تا زمانیکه شرایط برجام به آنچه توافق شده بازنگردد، ایران به کاهش تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد. ما از همه ی اقدامات کسانی که خواهان رفع اختلافات هستند از جمله عمران خان، آقای آبه و دیگران سپاسگزاریم. اما آنچه مسلم است طرح جدیدی ارائه نشد و موضع جمهوری اسلامی ایران مشخص است تا آمریکا به شرایط برجام بازنگردد و تمامی تحریم ها را لغو نکند هیچ مذاکره ای با این کشور انجام نمی شود.

ما آماده ایم با تمام کشورهای منطقه گفتگو کنیم تا سوء تفاهمات را برطرف کنیم. ایران خواهان صلح، ثبات و امنیت در منطقه است و این امنیت خریدنی نیست که از کشوری دیگر آن را بخریم بلکه با همکاری کشورهای منطقه امکان پذیر است. امیدواریم امارات، عربستان و سایر کشورهای حوزه ی خلیج فارس نیز به این نکات توجه کنند. آقای آبه هم در سفر به ایران و هم بعدها خواستار ارائه ی راه حل هایی بودند که مشکل بی تعهدی اعضای برجام رفع شود، ایشان هم از روی حسن نیت طرحی را ارائه دادند که مانند طرح آقای مکرون بوده است. در این طرح در ازای خرید نفت ایران، اعتباراتی به ما تخصیص داده شود، طرح قابل اجرایی است اگر این طرح هم منوط به موافقت کشور های ثالث نشود امکان اجرا دارد و بسیار به روابط ایران و ژاپن کمک می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала