تصویب بررسی فوریتی حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس ایران

© Photo / IRNAتصویب بررسی فوریتی حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس ایران
تصویب بررسی فوریتی حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با حذف چهار صفر از واحد پول این کشور به صورت فوریتی موافقت کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه هفتم مهر) در جریان بررسی درخواست یک فوریت برای لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف 4 صفر از واحد پول ایران) با 124 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

اولویت مجلس ایران به حذف چهار صفر از پول ملی - اسپوتنیک ایران
اولویت مجلس ایران به حذف چهار صفر از پول ملی

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران که به منظور دفاع از یک فوریت اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف 4 صفر) سخن می گفت، گفت: در حال حاضر پول ملی کشور به دلیل تورم پیش آمده در این سال‌ها خاصیت ظاهری خود را از دست داده و عملاً مردم ریال را در مبادلات خود به رسمیت نمی‌شناسند و حفظ ظاهر و اعتبار پولی ملی یک ضرورت است.

وی افزود: برای تسهیل در تبادلات مالی مردم و هماهنگی با فرهنگ عمومی جامعه حذف 4 صفر از پول ملی با بررسی‌های کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و متأسفانه در حال حاضر نسبت ریال در برابر پول‌های رسمی دنیا به شدت نازل است و در عین حال سکه و به اصطلاح پول خرد نیز از چرخه مبادلات خارج شده است.

رئیس بانک مرکزی ایران تصریح کرد: هزینه تولید و ضرب هر سکه 500 تومانی حدود 800 تومان است در حالی که تقریباً هیچ کارکردی ندارد و از چرخه جریان اقتصادی خارج شده اما با حذف 4 صفر وارد چرخه مبادلات پولی خواهد شد.

همتی در پاسخ به این انتقاد که زمان مناسبی برای حذف 4 صفر از پول ملی انتخاب نشده است، گفت: اتفاقاً الان بهترین فرصت برای این کار است تا اعتبار پول ملی بازگردد و به تدریج پول‌های جدید جایگزین پول‌های قبلی شود و ان‌شاء الله این کار با همکاری مجلس صورت پذیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала