آمریکا چطور می تواند چین و ایران را در تنگنا قرار بدهد؟

اشتراک
آمریکا راه را می‌داند، اما اراده انجامش را ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشنال اینترست، زمانی بود که بعضی از «خردمندان» در امور دفاعی آسیا ایده غیرعادی توازن نظامی در آسیا را مطرح کرده بودند و تعدادی فکر می‌کردند که این ایده غیرقابل اجرا خواهد بود. اما هرچه باشد هر ایده‌ای ارزش بررسی دارد.

بر طبق این ایده، برای کاهش تأثیر نیروی دریایی چین، آمریکا می تواند به فروش زیردریایی های اتمی به ویژه زیردریایی ها از نوع «ویرجینیا» دست بزند. این ایده هم اکنون نیز مطرح شده است. اینگونه زیردریایی ها تواناتر از زیردریایی های ژاپنی و دیگر کشورها برای جایگزین کردن قایق های جنگی مسأله‌ساز خواهد بود تا بتوان از آن‌ها به عنوان استراتژی مفید در صورتی استفاده کرد که پکن بخواهد هر یک از ادعاهای خود در شرق آسیا را به اجرا بگذارد. از این ایده می توان در آسیا به نحوی استفاده کرد تا ایران و چین در تنگنا قرار بگیرند.

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала