گزارش و تحلیل

توپ به زمین آمریکا پرتاب شد

© Photo / President of the Islamic Republic of Iran websiteتوپ به زمین آمریکا پرتاب شد
توپ به زمین آمریکا پرتاب شد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تمامی کشورها می توانند در طرح پیشنهادی صلح روحانی در خلیج فارس، مشارکت داشته باشند.

به گزارش اسپوتنیک، ایران برای اطمینان از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز ، پروژه همکاری با کشورهای منطقه را به سازمان ملل ارائه خواهد کرد. رئیس جمهور ایران نام این پروژه و شعاری را که ایران در نیویورک صحبت خواهد کرد را "ابتکار صلح در تنگه هرمز" خواند. روحانی در این خصوص گفت: ما در این اجلاس طرحی برای امنیت منطقه ارائه خواهیم کرد، این طرح درباره یک همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است ما می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این طرح حضور داشته باشند البته این طرحی که در سازمان ملل باز خواهد شد تنها امنیتی نیست، بلکه اقتصادی و سایر مسائل نیز هست، اما در راستای مسائل امنیتی است. 

شانس موفقیت طرح صلح امید چه قدر است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شانس موفقیت طرح صلح امید چه قدر است؟

در این راستا، حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب در مصاحبه اي با اسپوتنيک به بيان دلايل طرح پيشنهادي رئيس جمهور ايران و کشورهايي که مي توانند عضو اين ائتلاف شوند، مي پردازد.

طرح آقای روحانی با عنوان صلح در خلیج فارس بر چه اساسی و با چه شرایطی به سازمان ملل ارائه شده است؟

طرح آقاي روحاني براي برقراري يک امنيت پايدار در تنگه هرمز است. اين طرح مبتني بر واقعيت هاي ميداني و سياسي موجود در منطقه است. اين طرح اگر عملياتي شود براي هميشه امنيت خليج فارس را تامين مي کند و اين منطقه را از دست آمريکا خواهد گرفت که ناوگان خود را در خليج فارس مستقر نکند. سالهاست که امريکا به بهانه برقراري امنيت در تنگه هرمز، ناوگان هاي خود را در اين تنگه مستقر کرده است و اين موجب اختلاف ميان ايران و 6 کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس شده است.

هدف آمريکا اين است که اين اختلافات هميشه ادامه پيدا کند تا نوعي ايران هراسي در منطقه بوجود آيد و کشورهاي عربي چون عربستان امارات کويت قطر و عمان به بهانه خطر ايران سلاح هاي بيشتري از امريکا بخرند و اين باعث خواهد شد که امريکا امنيت خليج فارس را در اختيار داشته باشد و سلاح هاي خود را به اين کشورها بفروشد.

چه کشورهايي امکان پيوستن به طرح صلح امنيت ايران در خليج فارس را دارند؟ 

حسن روحانی - اسپوتنیک ایران
حمایت مکرون از طرح صلح روحانی

طرح روحانی می تواند در واقع یک عامل صلح منطقه ای باشد که همه کشورها مي توانند در آن حضور داشته باشند، کشورهايي که مي خواهند شريک امنيت خليج فارس باشند بايد در اين طرح شرکت کنند من جمله يمن، عراق و سوريه. حتي کشورهايي که به نوعي منافعي در خليج فارس دارند مي توانند در اين طرح شرکت کنند. بهرحال اگر چه طرح روحاني انساني و جامع است، اما آمريکا اجازه اجرايي شدن اين طرح را نخواهد داد و کشورهايي چون امارات و عربستان را همچنان عليه ايران تحريک مي کند.

ائتلاف ايران بر خلاف ائتلاف عربستان به رهبري آمريکا تا چه حد مي تواند موثر باشد؟

طرح ايران، طرحي کاملا امنيتي نظامي و سياسي است و مي تواند امنيت پايدار را  ايجاد کند. در حالي که حضور آمريکا در خليج فارس عامل ناامني در منطقه است. به همين دليل اينکه اين طرح عملياتي شود هزينه حفظ امنيت تنگه هرمز را بسيار پايين مي اورد. اما امريکا همچنان تلاش مي کند بين ايران و کشورهاي عربي همسايه اختلاف ايجاد کند تا بتواند از آن به نفع خود استفاده کند. در حقيقت اين طرح باعث خواهد شد که آمريکا نتواند به مدت طولاني در خليج فارس باقي بماند، و کارشکني هاي خود را انجام خواهد داد.

چه نتايجي از سخنراني آقاي روحاني در مجمع سازمان ملل انتطار مي رود؟

اين سخنراني باعث مي شود که ایران توپ را به زمين آمريکا پرتاب کرد. اين سخنراني تنها مربوط به ايران بلکه رنجنامه همه کشورهاي منطقه من جمله اوضاع عراق، يمن و سوريه مورد توجه رئيس جمهور بود. در واقع ظلمي که آمريکا به کشورهاي منطقه من جمله ايران روا داشته است، در اين سخنراني مشهود شد. روحاني فهرست کاملي از ظلم هاي آمريکا و هم متحدانش در منطقه بيان داشت و اعلام نمود که آمريکا سياست تروريسم اقتصادي را عليه ملت ايران به کار مي گيرد. اينکه ايران به تعهدات خود عمل نموده است و آمريکا با خروج از برجام، اين تفاهم نامه را نقص کرده است و هم اکنون افکار عمومي عليه سياست هاي ترامپ است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала