ناکامی اروپایی ها به اجرای تعهدات خود به برجام

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و اروپا
 ایران و اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: هیچ گونه توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی برجام وجود نخواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیام توییتری نوشت که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بعد از خروج آمریکا از برجام در اجرای تعهدات خود به توافق هسته ای ناکام بوده اند.

وی افزود: راه حل این ناتوانی: اراده جامع برای ایجاد مسیر مستقل،‌عدم تکرار طوطی وار ادعاهای پوچ آمریکا و عدم ناسازگاری با برنامه جامع اقدام مشترک است.هیچ گونه توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی وجود نخواهد داشت».

سه کشور اروپایی روز 23 ماه سپتامبر در بیانیه ای مشترک از تهران خواستند تا در مورد برنامه های هسته ای و موشکی خود و موضوعات امنیتی منطقه به مذاکره بپردازد.

دکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
تعهدات اروپا و گام های ایران در برجام

بیانیه کشورهای اروپایی بعد از دیدار امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نشست سالانه سازمان ملل منتشر شد.

در این بیانیه آمده است:«زمان آن فرا رسیده است که ایران یک چارچوب مذاکره بلند مدت برای برنامه هسته ای خود و همچنین موضوعات امنیتی منطقه ای را که شامل برنامه های موشکی آن است، بپذیرد.»

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала