گزارش و تحلیل

بزرگترین مسجد مسکو میزبان همایش اسلام در جهان فراگیر شد

© Photo / Maqiviمسجد جامع مسکو
مسجد جامع مسکو  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفتمین گردهمایی بین المللی مسلمانان همزمان با یکصد و پانزدهمین سال ساخت مسجد جامع پایتخت روسیه با حضور محمدعلی تسخیری، مشاور عالی رهبر ایران و ابوذر ابراهیمی‌ ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران در مسکو برگزار شد.

مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، اکبر جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو، قهرمان سلیمانی، رایزن فرهنگی ایران، دمیر حضرت گیزاتولین، معاون شورای مفتیان روسیه، معاون اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه از مسئولان ایرانی در  ورود به مسکو استقبال نمودند.

در این مراسم 500 مهمان از کشورهای مختلف از جمله وزیر مسلمانان ترکیه، بحرین، عمان و مصر همچنین مفتی اعظم سوریه، مصر، ازبکستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان شرکت نمودند.

مسجد جامع مسکو ( مسجد اصلی مسکو)، یکی از بزرگترین و مرتفع ترین مساجد روسیه و اروپاست. 

ویژگی منحصر به فرد مسجد جامع مسکو افتتاح شده در ماه نوامبر سال 1904 این است که در تمام 115 سال از عمر خود حتی به مدت یک روز بسته نشده است. در طول جنگ جهانی دوم، معتقدین در دیوارهای این مسجد کمک هایشان را برای ستون تانک ارتش سرخ جمع کردند. و از دهه 1950، این مسجد جامع پایتخت، به عنوان مسجد اصلی این کشور، میزبان سران کشورها است و موجب نزدیک شدن روابط بین روسیه و جهان اسلام می شد و بدین ترتیب جایگاه بی نظیر خود را در زندگی دولت اتحاد جماهیر شوروی و امت مسلمان اتحاد جماهیر شوروی به دست آورد. در سال 1994، به رهبری مفتی عین الدین، روند تحکیم جوامع مسلمان ده ها منطقه روسیه تحت نظارت معنوی مسجد جامع و سازمان دهی معنوی مسلمانان فدراسیون روسیه آغاز شد. در 23 سپتامبر 2015 ، با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در محل تاریخی ساختمان مسجد، ساختمان بازسازی شده و گسترش داده شده مسجد جامع مسکو افتتاح شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала