راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده انسولین انسانی ‌در ایران

© Fotolia / Alexander Raths تولید دارو
تولید دارو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شهرک‌های صنعتی استان البرز از ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف برخوردار است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « تسنیم»، مدیر‌عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز از بهره‌برداری و راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد تولیدی انسولین کشور در شهرک صنعتی نظرآباد خبر داد.

‌مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز در این خصوص گفت:« با تلاش‌های انجام شده این واحد مهم و استراتژیک حداکثر تا پایان سال در این شهرک به بهره‌برداری می‌رسد و نیاز انسولین انسانی کشور توسط این شرکت تامین می‌شود.در کمتر از 6 ماه با کمک فرماندار متعادل ساز جدید ایجاد شد و به بهره داری رسید.

این 49 واحد تولیدی توان بازگشت به چرخه تولید را دارند و نزدیک به 100 واحد در شهرک نظر اباد براساس گفته‌‌های مشاورین توان افزایش ظرفیت تولید را دارند».

انسولین یک ماده شیمیایی پروتئینی است که توسط سلولهایی به نام سلول ( بتا) که در جزایر لانگراس در لوزالمعده قرار دارند، تولید می شود و وظیفه کنترل قند خون در بدن را به عهده دارد.

ایران از آمادگی خود برای ارسال دارو به ونزوئلا خبر داد - اسپوتنیک ایران
ایران از آمادگی خود برای ارسال دارو به ونزوئلا خبر داد

با ورود غذا به لوله گوارش و تجزیه آن، قند موجود در غذا از طریق پرزهای جدار دستگاه گوارش وارد خون می شود. ورود قند به خون علامتی به لوزالمعده فرستاده و با تحریک سلولهای بتا، انسولین تولید و ترشح می شود. انسولین نیز ورود گلوکز یا قند خون را به داخل سلولهای بدن تسهیل می کند و در آنجاست که این قند یا می سوزد و انرژی تولید می کند و یا ذخیره می شود.

حال اگر به نحوی سلولهای بتای لوزالمعده توان تولید کافی انسولین را نداشته باشند و یا بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان دهد، قند در خون باقی مانده و به داخل سلول هدایت نمی شود.

اگر سلولهای بتا تخریب شده باشند و یا نتوانند انسولین تولید کنند در واقع فرد مبتلا به دیابت نوع یک بوده و برای ادامه حیات لازمست که حتما انسولین تزریق کند. اما اگر مقدار انسولینی که توسط سلول های بتا ساخته می شود،کافی نباشد و یا سلولهای بدن درجاتی از مقاومت نسبت به انسولین را نشان دهند، شخص مبتلا به دیابت نوع دو بوده و یا نیاز به قرصهای پایین آورنده قند خون دارد و یا در مواردی مانند فشارهای عصبی( استرس) ، بیماریهای حاد و مواردی که به قرصهای خوراکی پایین آورنده قند خون پاسخ مناسب ندهند،باید انسولین مصرف کند. باید دانست از آنجایی که انسولین یک پروتئین است، مصرف خوراکی آن سبب می شود تا در شیره معده مورد حمله آنزیم های قوی هضم کننده پروتئین قرار گیرد و منهدم شود. لذا انسولین را نمی توان به صورت قرص یا کپسول تهیه نمود و باید از طریق زیر جلدی تزریق نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала