گزارش و تحلیل

آیا دروازه های ایران به روی سازمانهای امنیتی چین باز خواهد شد؟

© Photo / Mark Schiefelbeinنیروهای نظامی جمهوری خلق چین
نیروهای نظامی جمهوری خلق چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشور چین از کشور های قدرتمند جهان است که در شرایط تحریم های ظالمانه ی آمریکا علیه ایران کماکان مبادلات تجاری و اقتصادی خود را با ایران ادامه می دهد.

اخیرا خبری مبنی بر سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری این کشور در اقتصاد ایران و رسانه ها را پر کرد.

راه اندازی خط اعتباری 400 میلیارد دلاری ایران و چین - اسپوتنیک ایران
راه اندازی خط اعتباری 400 میلیارد دلاری ایران و چین

طبق گزارشی که توسط نشریه انگلیسی «پترولیوم اکونومیست» منتشر شده است، اعلام گردید:
انتظار می رود حدود 5،000 مقام امنیتی چینی در ایران مستقر شوند و از سرمایه گذاری های جدید پکن در بخش های نفت و گاز و پتروشیمی ایران به مبلغ 280 میلیارد دلار محافظت کنند. اخیراً ایران اعلام کرد که یک برنامه روابط استراتژیک 25 ساله با چین تهیه کرده است که یکی از مراحل آن موافقتنامه سرمایه گذاری 120 میلیون دلاری چین در بخش حمل و نقل ایران است.   پترولیوم اکونومیست ادعا می کند که چین ابتدا به مدت دو دوره پنج ساله در ایران سرمایه گذاری می کند و به شرکت های چینی طبق برنامه استراتژیک حق خرید ویژه برای پروژه های جدید انرژی در ایران داده می شود. آیا ایران اجازه می دهد سازمان های امنیتی خارجی در کشورش حضور داشته باشند.

خبرنگار اسپوتنیک صحت این اخبار را از سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران جویا شد.

دکتر علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پروژه ی سرمایه گذاری کشور چین در اقتصاد ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

امکان حضور 5000 نیروی امنیتی در خاک جمهوری اسلامی ایران حتی به صورت منطقی هم اگر فکر کنیم وجود ندارد. کشور ایران از لحاظ بحث امنیتی به حدی توانمند و مسلط است که می تواند حتی مشاوره های امنیتی بدهد.

ناگهان خبری منتشر می شود که ما دریای خزر را به روسیه واگذار کردیم و یا حتی خبر حضور نیروهای امنیتی چین در ایران منتشر می شود که تماما کذب است. این تمام  اخبار بی پایه و اساسی است. ما روابط بسیار خوب و صمیمانه ای با کشور چین داریم، در این موضوع هیچ تردیدی نیست و ما مایل به گسترش روابط خود با چین هستیم. به هر صورت هر کشوری که در شرایط تحریم ها در کنار ایران باشد، ما مایل به ارتباط گسترده با آنها هستیم. قصد ما هم این است که روابطمان را با تمام کشور هایی که مایل هستند، گسترش دهیم. آنچه مورد بحث است توافقات استراتژیک بلند مدت ما با کشور های مهم دنیا است، توافقات بلند مدت 25 ساله را دنبال می کنیم.

وی در ادامه افزود:

ما از هرگونه سرمایه گذاری خارجی در داخل کشورمان استقبال می کنیم اما برای این موضوع هیچ امتیازی به هیچ شخصی یا کشوری نمی دهیم همانطور که هیچ مانعی هم برای هیچ کشوری که مایل به سرمایه گذاری باشد نداریم، هیچ عدد و یا رقمی در این توافقات به قطعیت و رسمیت نرسیده و تماما در سطح کارشناسی است و در رده های مدیریت میانی گفتگو ها صورت می گیرد.

آب در هاون کوبیدن آمریکا در مقابل چین و ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آب در هاون کوبیدن آمریکا در مقابل چین و ایران

 آنچه بیان شده بود صرفا یک پیش بینی از روابط بلند مدت 25 ساله ی ما با چینی ها بود، ما تسلیم جو سازی برخی نمی شویم که به محض دنبال کردن منافع مردم و کشور این جو های متشنج را ایجاد می کنند، همچنین ما از تمامی کشور هایی که در این شرایط به تحریم های آمریکا کمتر اهمیت می دهند مانند چین که یک کشور آسیایی قدرتمند است کمال تشکر را داریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала