اعزام فضانورد ترکیه به فضا ممکن شد؟

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر روس کسموس
روس کسموس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنکارا در حال مذاکره با «روس کسموس» جهت اعزام فضانورد ترکیه به ایستگاه بین‌المللی فضایی است.

به گزارش اسپوتنیک، دمیتری راگوزین رئیس «روس کسموس» به خبرنگاران گفت که موضوع اعزام فضانورد ترکیه به فضا هنوز حل نشده است، اما فرایند مذاکرات آغاز شده است و آموزش خلبان ترکیه ممکن است از سال 2021 تا 2023 آغاز شود.

پیشتر راگوزین در جریان سفر رجب طیب اردوغان به روسیه گفته بود که تا سال 2023 روسیه می‌تواند خلبان ترکیه را برای اعزام به فضا آماده کند.

راگوزین در صحبت با خبرنگاران گفت:«هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. در نمایشگاه ماکس  تمایل زیادی به توسعه همکاری در این زمینه نیز نشان داده شد. یک روز بعد از دیدار با رئیس جمهور ترکیه، هیئت نمایندگی ترکیه به نزد من آمد و ایده خود در این خصوص را با من درمیان گذاشت و ما هم نظر خود را در اینباره ابراز کردیم. از اینرو هم اکنون مذاکرات در این باره آغاز شده است. اگر تصمیم مربوطه در این باره اتخاذ شود، فضانورد ترکیه ممکن است در سال 2023 به فضا پرواز کند. برای آموزش او نیاز به وقت خواهیم داشت - بین سال 2021-2023. این حداقل زمان برای آماده کردن فضانورد جهت پرواز به  ایستگاه بین المللی فضایی است».

تا کنون شهروند ترکیه به فضا پرواز نکرده است. در سال 2005 برنامه ملی فضایی ترکیه به تصویب رسد. در سال 2018، در ترکیه آژانس ملی فضایی تأسیس شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала