آمریکا و اسرائیل مضر برای منع گسترش سلاح اتمی

© Photo / IRNAدلیل غیبت نماینده دائم ایران در سازمان ملل چیست؟
دلیل غیبت نماینده دائم ایران در سازمان ملل چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روانچی: سلاح‌های هسته‎ای اسرائیل همچنان تهدید کننده صلح و امنیت خاورمیانه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، آمریکا را به دلیل خروج از پیمان‌های مرتبط با منع گسترش سلاح اتمی و ایجاد مسابقه مدرنیزه کردن این تسلیحات، به نقض پیمان منع گسترش سلاح اتمی متهم کرد.

وی در ادامه گفت:« بیشتر قربانیان آزمایش‌های اتمی، شهروندان کشورهایی بوده اند که این آزمایش‌ها را انجام ندادند. تاثیرات مخرب زیست محیطی این آزمایش‌ها، بیشتر در خارج از قلمرو کشورهایی رخ داده است که این آزمایش‌های اتمی را انجام داده اند.

بولتون: ایران به دنبال توسعه سلاح اتمی است - اسپوتنیک ایران
بولتون: ایران به دنبال توسعه سلاح اتمی است

در زمانی که برخی از کشورهای دارنده سلاح اتمی، برنامه هایی برای توسعه سلاح‌های اتمی با کاربرد آسان دارند، پایان دادن به انفجارهای آزمایش تسلیحات اتمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کشورهای دارنده سلاح های اتمی نخستین مسئولیت را برای پایان دادن به این آزمایش‌ها برعهده دارند، اما برخی از آنها خود مسئول ایجاد شرایط فعلی(مسابقه تسلیحاتی) هستند.

نمونه بارز این مساله، ایالات متحد است که مطابق آخرین گزارش‌ها نه تنها به دنبال تصویب پیمان جامع ممنوعیت آزمایش‌های اتمی نیست بلکه آزمایش‌های انفجاری اتمی را از جمله آزمایش‌های انفجاری اتمی زیر زمینی از سر می گیرد.

این اقدام نقض تعهدات صریح آمریکا در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) است. چنین سیاست‌های غیرمسئولانه‌ای که آخرین آنها خروج آمریکا از پیمان موشک‌های میانبرد اتمی(آی ان اف) است، برای تمام تلاش‌های بین المللی در جهت خلع سلاح اتمی و منع گسترش سلاح های اتمی مضر است و باید پایان یابد.

اوضاع کنونی گواهی می‌دهد هر چقدر که کنترل داوطلبانه آزمایش‌های هسته‌ای مهم باشد اما نمی‌توانند جایگزین یک ممنوعیت جامع جهانی و تایید شدنی برای انواع انفجارهای هسته‌ای شوند.

این امر برای حفظ صلح و امنیت، به ویژه در منطقه‌ای بی ثبات همچون خاورمیانه ضروری است که سلاح‌های هسته‎ای اسرائیل همچنان تهدید کننده صلح و امنیت منطقه و فراتر از آن است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала