گشت‌زنی استرالیا در تنگه هرمز به چه معناست؟

اشتراک
استرالیا اعلام کرد که هواپیمای شناسایی و 200 نظامی را به تنگه هرمز اعزام می‌کند؟

به گزارش اسپوتنیک، گراهام میهان سفیر استرالیا در روسیه اعلام نمود که شرکت استرالیا در گشت‌زنی  در تنگه هرمز به معنای قبول موضع آمریکا در خصوص ایران نیست.

وی در توضیح گفت:«به عقیده ما باید از کشتیرانی بین‌المللی از طریق مسیرهای بین‌المللی آبی دفاع شود هرچند درفاصله دوری از استرالیا قرار داشته باشند. ما در حمل و نقل دریایی شرکت داریم از جمله نفت که از طریق آبهای بین‌المللی به استرالیا می‌رسد. کشتیرانی در آبهای بین‌المللی باید امن باشد. باید بر این نکته تأکید کنم که این موضوع به معنای آن نیست که ما موافق موضع آمریکا در خصوص ایران و یا معامله هسته‌ای ایران هستیم.

روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

آمریکا استرالیا را از میدان بدر کرد تا خود در دریاچه ی ارومیه با ایران همکاری کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا استرالیا را از میدان بدر کرد تا خود در دریاچه ی ارومیه با ایران همکاری کند

 دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش در اقدامی مغایر قوانین بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که بخشی از نیروهای رسمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران است، در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

نفتکش آدریان دریا 1 توسط نیروهای انگلیس و گارد دریایی منطقه جبل‌الطارق توقیف شد. آمریکا دولت محلی جبل الطارق را تحت فشار قرار داد تا توقیف این نفتکش ادامه یابد. اما دیوان عالی جبل‌الطارق  رای به آزادی این نفتکش حامل نفت ایران داد. نفتکش آدریان دریا 1 از منطقه جبل‌الطارق خارج و وارد آبهای بین‌المللی شد.

نفتکش ایرانی گریس 1(آدریان دریا) حدود 45 روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه»توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس 1 (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد و  پس از 6 هفته توقیف آب های جبل الطارق را ترک کرد.

در تاریخ 8 مه سال 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала