گزارش و تحلیل

نیاز اسراییل به یک جنگ

© AP Photo / JACK GUEZنیاز اسراییل به یک جنگ
نیاز اسراییل به یک جنگ
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حمله جنگنده ها و پهباد های اسراییلی به عراق و سوریه و لبنان و فلسطین نشان از اقتدار آن نیست بلکه به دلیل استیصال نسبت به شرایط سیاسی داخلی ای است که آقای نتانیاهو با آن مواجه می باشد و نیاز دارد به هر ترتیبی شده کاری کند که معادلات را بر هم بزند.

این استیصال از زمانی شروع شد که ایران به یکباره استراتژی خود را از استراتژی صبر به استراتژی مقابله تغییر داد و همه معادلاتی که آقای نتانیاهو و همپیمانان اش روی آن حساب باز کرده بودند را بر هم زد.

مجموعه ای که آقای ظریف برای آنها نام تیم بی ۴ را انتخاب کرده بود (جان بولتون، محمد بن سلمان، بنیامین نتانیاهو و محمد بن زاید) همه امیدهای سیاسی خود را به آن بسته بودند که ایالات متحده با فشار حد اکثری و در نهایت محاصره ایران کاری کند که یا ایران از داخل منفجر شود یا اینکه یک جنگ تمام عیار میان آمریکا و ایران راه بیافتد.

تنها چیزی که آنها تصور نمی کردند این بود که ایران هم برای خود نقشه هایی دارد و صبر استراتژیک ایران بی دلیل نیست.

آیا ایران و اسراییل با هم گفتگو خواهند داشت؟ - اسپوتنیک ایران
آیا ایران و اسراییل با هم گفتگو خواهند داشت؟
ایران با صبر استراتژیک خود طرف مقابل را وادار کرد تمام برگه های خود را بسوزاند و دیگر هیچ برگه ای برای استفاده بر علیه ایران نداشته باشد.

به یکباره ایران با  رو کردن استراتژی جدید خود همه معادلات را به هم ریخت و شروع کرد به جمع کردن کارت ها.

استراتژی جدید ایران یک شکست تمام عیار برای مجموعه بی ۴ به حساب می آید و همه سرمایه گذاری این مجموعه طی سالهای گذشته به یکباره بر باد رفت.

ناکامی های کار تیمی این مجموعه منجر شده که تیم آنها از هم بپاشد و حال آقای نتانیاهو وسط کار تنها در مخمصه قرار گرفته.

در نوبت قبل که مصادف بود با شروع استراتژی جدید ایران آقای نتانیاهو نتوانست در انتخابات تعداد آرای لازم برای سیطره بر حکومت را به دست آورد و در نهایت دولت اسراییل از هم  پاشید.

حال شرایط به گونه ای پیش می رود که اگر انتخابات جدیدی برگزار شود آقای نتانیاهو شانس بهتری را نسبت به قبل متصور نمی باشد.

آقای ترامپ هم در ایالات متحده درگیر مسایل انتخاباتی خود می باشد و حد اقل متوجه هست که ورود به یک جنگ نظامی می تواند منجر به شکست او در انتخابات ریاست جمهوری گردد.

شاید اگر دوره دوم ریاست جمهوری آقای ترامپ بود شرایط بسیار متفاوت بود.

شکست های پی در پی نتانیاهو در سیاست خارجی اش از یک سو و مشکلات داخلی از سوی دیگر منجر شده که آتیه نتانیاهو بسیار سیاه به نظر آید.

احتمال شکست وی در انتخابات بسیار زیاد است و با توجه به مشکلات قضایی داخلی ای که با آن مواجه است احتمال محاکمه و محکومیت آقای نتانیاهو وهمسرش نیز بسیار زیاد است.

فعلا ظاهرا تنها راه و چاره ای که در مقابل وی باقی مانده این است که شروع به تشنج آفرینی کند و با استفاده از شرایط بحرانی بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.

آقای ترامپ برای توجیه خودداری آمریکا از پاسخ به سرنگونی هواپیمای پهبادی خود در ایران اظهار داشته بود که خونی ریخته نشته تا بخواهیم خونی بریزیم.

همه تحلیلگران نظامی باور دارند که پهباد ها و هواپیماهای اسرائیلی از پایگاه های آمریکایی درون عراق برخواسته اند و به نیروهای الحشد الشعبی حمله کرده اند.

بدیهی است که حد اقل فردی در حد مشاور امنیت ملی آقای ترامپ هماهنگی های لازم را انجام داده تا چنین شرایطی فراهم شود و احتمالا هدف اصلی او این بوده که حمله ها انجام شود الحشد الشعبی پایگاه های آمریکایی در عراق را هدف قرار دهند و خون آمریکایی ریخته شود تا ترامپ مجبور شود تصمیم به واکنش بگیرد.

از سوی دیگر وبرای اولین بار نخست وزیر اسراییل نیم ساعت پس از انجام عملیات پهبادی در سوریه و لبنان به اینکه این عملیات توسط اسراییل انجام شده بود اعتراف کرد تا طرف مقابل را تحریک کند واکنش نشان دهد.

نتانیاهو به خوبی می داند پس از جنگ 33 روزه حمله به لبنان به عنوان خط قرمز برای ارتش اسراییل تعیین شده و اگر این خط قرمز را بشکند احتمال اینکه حزب الله لبنان واکنش نشان دهد بسیار زیاد است.

قطعا هم هدف از اعتراف به انجام این عملیات توسط اسراییل به این دلیل بوده که نتانیاهو می خواهد حزب الله لبنان را به چالش بکشد.

اگر حزب الله پاسخ دهد که نتانیاهو به هدف خود رسیده و اگر پاسخ ندهد یعنی خط قرمز ها شکسته و از این پس اسراییل می تواند به لبنان نیز حمله کند.

تجربه تاریخی نشان داده که حزب الله لبنان تسلط بسیار بالایی روی شرایط داخلی اسراییل دارد و به همان نسبت که نیروهای اطلاعاتی اسراییل در کشورهای عربی نفوذ دارند حزب الله نیز درون اسراییل نفوذ دارد.

البته بر کسی پوشیده نیست که این پشتوانه امنیتی زیر چتر اطلاعاتی ایران ایجاد شده و به این دلیل می توان گفت الحشد الشعبی در عراق و حماس در فلسطین و انصار الله در یمن هم از این پشتوانه امنیتی برخوردار هستند.

قطعا حزب الله در لبنان و الحشد الشعبی در عراق با پشتوانه چتر امنیتی ایران همه جوانب را برای پاسخ دادن بررسی خواهند کرد.

هم حزب الله و هم الحشد الشعبی باور دارند که خودداری از پاسخ می تواند اسراییل را جری تر کند تا به حملات خود ادامه دهد وبه این دلیل می توان تصور داشت که پاسخ قطعا خواهد آمد اما این پاسخ چگونه باشد قطعا آنگونه که آقای نتانیاهو و تیم بی امیدوار هستند نخواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала