گزارش و تحلیل

قانونی شدن استخراج بیت کوین به نفع ایران است

CC0 / / قانونی شدن استخراج بیت کوین به نفع ایران است
قانونی شدن استخراج بیت کوین به نفع ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران یک گام دیگر به سوی قانونی شدن ارز رمز بر داشت

به گزراش اسپوتنیک، بیت کوین را می‌توان یک ارز رمز و نظام پرداخت جهانی توصیف کرد که کارکرد های آن مشابه پول بی پشتوانه است. هنوز هیچ کشوری در جهان از نظر حقوقی بیت کوین را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته اما نمی‌توان منکر رشد لحظه به لحظه و فراگیر آن شد آنگونه که از چند سال گذشته تا کنون ارزش آن از چند صدم دلار به چند هزار دلار افزایش یافته است.

یکی از کشور هایی که در استخراج بیت کوین بسیار سود آور محسوب می شود ایران است و آن هم به دلیل قیمت برق در این کشور است. بهای هر کیلو وات ساعت برق در ایران حدود 0.6 یک سنت است و این در حالیست که همین میزان برق در ایالات متحده 12 و در آلمان 35 سنت است.

قبلا در ایران خرید و فروش ارز دیجیتالی به دلیل مبارزه با پولشویی و سرمایه‌گذاری تروریسم ممنوع بود. در کشور معاملات با بیتکوین ممنوع اعلام شده بود. اواخر ماه ژوئن سال 2019 پس از آنکه گزارش دولت در باره افزایش مصرف برق منتشر شد، 1000 استخراج کننده ارز توقیف شدند.

اما بعدا دولت ایران در موضع خود تجدیدنظر کرد و تصمیم گرفت تولید ارزدیجیتالی را تحت کنترل خود قرار بدهد. در اعلامیه اتاق بازرگانی، صنایع و معدن و کشاورزی ایران آمده است که به دلیل آنکه ایران سعی می‌کند عملکرد شرکت های روبه افزایش استخراج‌کننده بیت کوین در کشور با قوانین داخلی مطابقت داشته باشد، کمیسیون اقتصادی دولت ایران مکانیزم استخراج ارز دیجیتالی را به تصویب رساند.

آیا ایران بهشت ماینرها خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ایران بهشت ماینرها خواهد شد؟

افزون برآن، ایران در قالب قانونی کردن فعالیت در عرصه استخراج ارز دیجیتالی، تعرفه خاصی در رابطه با مصرف برق برقرار می کند.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات ایران در مصاحبه ویژه با اسپوتنیک در این خصوص توضیح داد. وی گفت:

«ما در ایران می توانیم فارم هایی (مزرعه) را داشته باشیم که تحت قوانینی در آنها اقدام به استخراج بیت کوین شود و این موضوع اگر تحت نظارت قانونی انجام شود می تواند برای کشور سود آوری هم داشته باشد، قطعا در زمان هایی که پیک مصرف برق نیست می توان از این موضوع بهره برد و کی پی های نت ورک برق کشور می تواند افزایش پیدا کند، اما طبیعتا باید این فارم ها را در نزدیکی نیروگاه های برق در نظر گرفت که ظرفیت توزیع و انتقال برق کشور مصرف نشود و همچنین باید برای برق آنها تعرفه ای مناسب و مجزا تعیین شود که آب پشت سد ها و برق کشور که با سوخت های فسیلی تولید می شوند و سرمایه ی ملی اند به حراج نرود و قطعا قانونی شدن بیت کوین می تواند به کنترل آن در کشور کمک کند».

راه اندازی شهرک‌های صنعتی استخراج بیت کوین در ایران - اسپوتنیک ایران
راه اندازی شهرک‌های صنعتی استخراج بیت کوین در ایران

دکتر سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی موضوع بیت کوین را برای خبرنگار اسپوتنیک در تهران اینگونه بیان کرد:

من بسیار خوشحالم که با این پدیده به صورت منطقی برخورد می کنیم چرا که همیشه در برابر ورود پدیده های نو ظهور مقاومت می کنیم و با یک روش اشتباه پدیده ها وارد کشور می شویم و بعد از چندین سال اشتباه را متوجه می شویم و در صدد اصلاح آن بر می آییم. اما با بیت کوین روش خوبی در پیش گرفته شده و در دولت یک دستور العمل برای آن ایجاد شد و در کمیسیون اقتصادی این موضوع بررسی می شود و اقدامات اولیه ی آن صورت گرفته است. قطعا اگر با همین روش پیش برویم اتفاق خوبی در این مسیر را شاهد خواهیم بود و علت آن این است که بیت کوین یک پدیده ای است که بالاخره در جهان شیوع خواهد یافت و هر کشوری بنابر ظرفیتی که دارد و با توجه به قیمت های انرژی در آن کشور قابلیت استخراج بیت کوین را دارد، ماین کردن (استخراج) این ارز رمز در همین مدت کوتاهی که وارد کشور شده در بسیاری از مناطق رخ داده است. 

ترس ما از این بود که اگر جلوی ماین کردن را در این مناطق بگیریم این موضوع به منازل منتقل شود چرا که اگر وارد منازل و زیر زمین ها شود کنترل آن بسیار مشکل خواهد شد بنابر این موضوع بیت کوین، ماین کردن آن، فارم های این عمل و تعرفه ی برق آن باید شفاف و مشخص باشد تا بتوان بر آن نظارت کرد، استخراج بیت کوین در ایران به هر صورت به صرفه است یعنی حتی با تعرفه ی برق جدید هم ماین کردن آن صرفه دارد و بنده اعتقاد دارم که این موضوع در کشور رشد خواهد کرد.

 

وزیر نیروی ایران نوع تعرفه برق برای استخراج بیت کوین را مشخص کرد  - اسپوتنیک ایران
وزیر نیروی ایران نوع تعرفه برق برای استخراج بیت کوین را مشخص کرد
وی در رابطه با ورود شرکت های دیگر کشور ها برای ماین کردن بیت کوین در ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

اگر قیمت تعرفه های برق مشخص شود هر شرکتی می تواند وارد شود و ما مشکلی نخواهیم داشت اما قطعا باید تعرفه ی جدید برای آن اعمال شود و البته این موضوع برای شرکت های ایران هم صدق می کند و تصور من این است که در داخل ایران استقبال خوبی از این موضوع خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала