نحوه تشخیص تراول تقلبی از اصل +ویدئو، عکس

© Photo / IRNAبانک برتر ایران معرفی شد
بانک برتر ایران معرفی شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چگونه می توان تراول تقلبی از اصل را تشخیص داد؟

به گزارش اسپوتنیک، همیشه افراد تبهکاری در همه دنیا وجود دارند که به دنبال چاپ اسکناس های تقلبی هستند. این افراد به بازار ایران نیز رسیده اند و کار آنان چاپ تراول تقلبی در بازار پول است. تشخیص تقلبی بودن تراول توسط یک فروشنده حرفه‌ای و یا یک بانکدار کار سختی نیست اما این کار برای مردم عادی بسیار سخت است.

View this post on Instagram

A post shared by آرشیو بهترین کلیپ ها🔵 (@clip_janjalli) on

اولین فاکتور برای تشخیص تراول تقلبی ابعاد آن می باشد چرا که ایران چک ها جدید در ابعاد ۷۱*۱۴۲ میلی متر چاپ میشوند و نسبط به نسخه های قدیمی ابعاد کوچکتری دارند.
دومین نکته در شناسایی چک پول تقلبی چک کردن علائم و نشانه های هک شده بر روی چک پول می باشد. بر روی ایران چک، نقش گنبد و گلدسته حرم امام رضا (ع) و نمای پشت آن سقاخانه است که در صحن انقلاب حرم امام هشتم قرار دارد. همچنین در رو و پشت این ایران چک، نماد خورشیدی درج شده که یک پرنده به سوی آن در حال پرواز است.

View this post on Instagram

A post shared by مهناز خائفی نژاد وکیل دادگستری (@mahnaz_khaefi) on

همچنین یکی دیگر از خصوصیات چک پول ها که به راحتی میتوان از طریق آن از اصل یا تقلبی بودن تراول مطلع شوید این است که کاغذ آن بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی کند اما در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ قابل مشاهده است. اگر به اسکنر دسترسی ندارید میتوانید از چراغ قوه های مخصوصی را که نور ماوراء بنفش را بازتاب میدهند استفاده کنید.
در تراول ۵۰ هزار تومانی جدید دو نوع نخ امنیتی وجود دارد که هنگام چاپ تراول یا چک پول های تقلبی این دو نخ منحصر بفرد قرار داده نمیشود. نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به گونه ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی بوده و با قرار دادن ایران چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می شود.

گفته شده است که اگر ایران چک توسط دستگاه های غیر مجاز یا تقلبی چاپ شود آن دستگاه نمیتواند رنگ بندی و کد گذاری خط ها را بر تراول اعمال کند، برای همین طراحی کلیه نقش های ایران چک به صورت خطی و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی بوده و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است. حتی در صورتی که در نمونه های تقلبی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شد‌ه اند و به راحتی بوسیله ذره بین قابل تشخیص است.

View this post on Instagram

A post shared by هرازنیوز ، اخبار آمل مازندران (@haraznews.ir) on

 

نکته قابل توجه این است که بخشهایی از طرح و شماره سریالها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده که زیر نور ماوراء بنفش به رنگهای سبز و طلایی مایل به زرد قابل مشاهده است.
بخشهایی از تصویر پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگهای قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می شوند.
همچنین در تراول چک ها جدید از فناوری چاپ برجسته در سه رنگ استفاده شده است که به آسانی با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است.
از دیگر ویژگیهای امنیتی ایران چک ریز نوشته ها هستند. ریز نوشته یا میکروپرینت نوشته های بسیار ریزی هستند که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده بوده و تنها می توانند به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ شوند.
بسیاری از کاربران از این موضوع که تراول تقلبی در بازار زیاد شده است ابراز ناراحتی کردند و معتقدند که هر کس باید بداند که نشانه های تراول سالم چیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала