ایران مغرور و آمریکای منتظر

© AP Photo / Alex Brandonایران مغرور و آمریکای منتظر
ایران مغرور و آمریکای منتظر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ: ایران از بیم خدشه‌دار شدن غرورش با آمریکا تماس نمی‌گیرد.

 به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور آمریکا در شهر «موریستاون» نیوجرسی در جمع گروهی از خبرنگاران گفت که تهران خواهان گفت‌وگو با واشنگتن است،اما ایران از بیم خدشه‌دار شدن غرورش با آمریکا تماس نمی‌گیرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت:« در مورد نفتکش گریس1، بحث تازه‌ای ندارم، جز اینکه ایران هم دوست دارد گفت‌وگو کند. چین هم می‌خواهد گفت‌وگو کند. ایران هم می‌خواهد گفت‌وگو کند. آن‌ها فقط نمی‌دانند چطور اینکار را انجام بدهند. ببینید، آن‌ها آدم‌های مغروری هستند، اما اقتصادشان در حال سقوط است. دارد سقوط می‌کند. تورم درآنجا به سقف رسیده. اوضاعشان واقعا خراب است.

آن‌ها نفتی نمی‌فروشند. ما تحریمشان کردیم و آن‌ها خیلی کمتر، خیلی خیلی کمتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم نفت می‌فروشند. قطره قطره. خیلی دنبال یک توافق هستند. فقط نمی‌دانند چطور تماس بگیرند، چون آدم‌های مغروری هستند و من این را درک می‌کنند. اما احساسم این است که شاید اوضاع با ایران روبره شود، شاید هم نشود.

لاریجانی: آمریکا دچار توهم و تناقض گویی شده است - اسپوتنیک ایران
لاریجانی: آمریکا دچار توهم و تناقض گویی شده است

اگر حواستان باشد، می‌بینید که آن‌ها قایق‌های ما را نگرفته‌اند. کشتی‌های ما را نگرفته‌اند. کشتی گرفته‌اند، اما کشتی‌های ما را نه. بهتر هم هست که این کار را نکنند. اما این را می‌گویم: واقعا فکر می‌کنم که ایران می‌خواهد به گفت‌وگو با آمریکا برسد. آن‌ها پتانسیل خیلی بزرگی دارند. در مورد کره شمالی هم همین را می‌گویم. کره شمالی هم پتانسیل عظیمی دارد.

ایران هم پتانسیل عظیمی دارد و می‌توانیم خیلی زود چیزی ترتیب دهیم، اما آن‌ها درست نمی‌دانند که چطور شروع کنند، چون آدم‌های مغروری هستند. خیلی مغرور هستند. اما کشورشان دارد سقوط می‌کند. اقتصادشان فاجعه است. باید کاری کنند. ببینیم چه پیش می‌آید».

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала