ایران به زانو در نمی‌آید

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شمخانی: آمریکا عامل اصلی تنش در منطقه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ان بی سی نیوز»، عبلی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران اظهار داشت که کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، ایران را به زانو درنخواهد آورد و به میز مذاکره هسته‌ای بر نمی‌گرداند.

وی در ادامه گفت:«هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست بلکه وادار کردن ما به تسلیم است. تا زمانی که آمریکا این رویکرد را در پیش بگیرد ایران هرگز به دنبال مذاکره نخواهد بود.ما در مساله برجام مذاکرات موفقی داشتیم. چرا آمریکا از آن خارج شد؟

مردم ایران مدت های زیادی است که با تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستند و حال و هوای کوچه و بازار سند آشکاری بر شکست سیاست‌های دولت ترامپ است. در خیابان‌های تهران قدم بزنید. خواهید دید که مردم ما چقدر بانشاط هستند و متوجه خواهید شد آمریکا به آنچه که می‌خواسته، نرسیده است».

شمخانی اظهار داشت که ایران منبع ترور در منطقه نیست بلکه عامل ثبات است. ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست زیرا این سلاح‌ها در اسلام حرام است و برای کسانی مانند اسرائیل که آن را در اختیار دارند، امنیت ایجاد نکرده است.

توضیحات صالحی درباره گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی - اسپوتنیک ایران
توضیحات صالحی درباره گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی

وی افزود:«از نظر ایرانی‌ها، ترامپ همان چیزی را می‌خواهد که همه روسای جمهوری پیشین آمریکا می‌خواستند یعنی کاهش نفوذ ایران. ایران تصمیم‌های خود را بر اساس سیاست آمریکا و اینکه چه کسی رئیس جمهوری آن کشور است و یا اینکه ترامپ برای دور دوم رئیس جمهوری نخواهد بود، اتخاذ نمی‌کند. کارزار «فشار حداکثری» ترامپ شکست خورده زیرا مردم آمریکا و متحدان غربی آن رهبری وی را زیر سوال برده‌اند. اگر آمریکا و ایران وارد درگیری نظامی شوند ایران «ابزارهای متعددی در اختیار دارد، از جمله جنگ نیابتی.در صورت وقوع جنگ، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در «وضعیت بدی» قرار خواهند گرفت».

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала