واکنش روسیه به استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا

© Sputnik / Alexander Vilfواکنش روسیه به استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا
واکنش روسیه به استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استقرار موشک های امریکایی در اروپا یا آسیا بی پاسخ نخواهد ماند.

به گزارش اسپوتنیک، کنستانتین کوساچف رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور بین‌الملل اعلام کرد که روسیه پاسخ مناسبی به استقرار موشک های بالدار زمین‌پایه آزمایش‌شده آمریکا در اروپا و یا آمریکا، خواهد داد.

وی در ادامه گفت:«هر کجا که این سیستم های موشکی آمریکا مستقر شوند، در آسیا و یا اروپا، آن‌ها به خاک روسیه خواهند رسید، از اینرو برای کشور روسیه یک خطر و تهدید مستقیم هستند.  بدین ترتیب این برنامه پیامدهایی برای کشورهایی که این سیستم موشکی در آنجا مستقر خواهند شد و برای خود آمریکا دربرخواهد داشت».

اجرای پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میانبرد از تاریخ دوم اوت متوقف شد. این پیمان استفاده از موشک ها با برد از 500 تا 5500 کیلومتر را ممنوع می کرد. آزمایشات موشک ها درتاریخ 18 اوت توسط آمریکا انجام شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که پیمان بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد است پیمانی است که در سال 1987 میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد. این پیمان در واشنگتن، بین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در 8 دسامبر 1987 امضا شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در 1988 میلادی تصویب کرد. این پیمان در 1 ژوئن 1988 اجرایی شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله 500 تا 1000 کیلومتر (کوتاه‌برد) و 1000 تا 5500 کیلومتر (میان‌برد) از میان برد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در 21 اکتبر 2018 اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه ، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد. در 1 فوریه 2019 میلادی ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز روز بعد به همین اقدام دست زد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала