گزارش و تحلیل

سیارک های جدید را شکار می کنیم

CC0 / / Asteroid
Asteroid - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک – وبگاه Habr خبر داد که مرکز سیاره های کوچک (MPC) متعلق به رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونین (SAO) و آژانس فضای ناسا آمریکا، پروژه شکارسیارک ها را آغاز کردند.

با کمک پروژه Hubble Asteroid Hunter هر کاربر با دقت رایانه ای یا تابلت بزرگی می تواند به اخترشناسان کمک کند مسیرهای سیارک های جدید را پیدا کنند و در فرایند آموزش  شبکه عصبی مصنوعی اِی اِن اِن نقش داشته باشند.

از نتایج کار کاربران داوطلب برای محاسبه مدارها و به روزرسانی تقویم نجومی سیارکی و همچنین برای آموزش شبکه های عصبی مصنوعی که با بایگانی عکسهای رصدخانه کار می کنند، توسط مرکز سیاره های کوچک استفاده خواهد شد.

در منظومه شمسی، سیارک ها عمدتاً در کمربند اصلی متمرکز شده اند که بین مدار مریخ و مشتری واقع شده است.

امروزه بیش از 700 هزار سیارک شناخته شده است و تعداد آنها دائما در حال افزایش است.

در طول 28 سال کار،  تلسکوپ هابل صدها هزار تصویر را به زمین ارسال کرده است، این یک مجموعه عظیم داده ها است که نیاز به پردازش دارد.

ادامه ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در شیلی - اسپوتنیک ایران
ادامه ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در شیلی + عکس

چند سال پیش با مشاهده کهکشانهای بسیار دوردست ، نوری که از آن برای میلیاردها سال به زمین رسیده بود ، تلسکوپ فضایی هابل بطور تصادفی چندین سیارک را کشف کرد که چند ده یا صدها میلیون کیلومتر از سیاره ما فاصله دارند و مسیرهای خمیده یا S شکل را ایجاد کردند. در ضمن، تعداد مسیرها در یک تصویر به بیست قطعه می رسد.

این امر تیمی از اخترشناسان ، سیاره شناسان و توسعه دهندگان نرم افزارهای آژانس فضایی اروپا و سایر موسسات تحقیقاتی را به آن وا داشته تا یک پروژه علمی جدید "شکارچی سیارک هابل" را بر اساس پورتال علوم غیرنظامی زونیورس Zooniverse راه اندازی کنند. بانک اطلاعاتی این پروژه شامل تصاویر بایگانی شده توسط تلسکوپ هابل است که به گونه ای انتخاب شده اند که می توان دوره مشاهده و اندازه قسمت مورد بررسی آسمان برای این تصاویر را با مدارهای محاسبه شده سیارک ها مقایسه کرد و ظاهر آنها را در تصاویر پیش بینی نمود.

هر شخصی که با کار با اینترنت آشنا باشد و بینایی خوب ، درک اصول نجوم و تمایل به کمکرسانی داشته باشد می تواند در این پروژه شرکت کند. هدف از این کار- جستجوی مسیرهای سیارک ها در تصاویر و علامت گذاری آنها است. به کاربران  عکس هایی نشان داده می شود و از آنها خواسته می شود مسیرهای سیارک ها را اگر وجود داشته باشند، ثبت و علامت گذاری کنند.

تصاویر از قبل به گونه ای انتخاب شده اند که کاربران می توانند تاریخ مشاهده و مدارهای محاسبه شده سیارک ها را مقایسه کنند ، به طوری که با احتمال زیاد می توان قبل از این زمان سیرهای سیارک های ناشناخته را پیدا کرد.

از نتایج کار کاربران (که تعداد آنها در این این پروژه هنوز زیاد نیست) توسط مرکز سیاره های کوچک متعلق به اتحادیه بین المللی اخترشناسی برای محاسبه مدارها و به روزرسانی تقویم نجومی سیارکی استفاده خواهد شد، که به پیش بینی دقیق حرکت آنها کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، داده های دارای برچسب و علایم به آموزش شبکه های عصبی مصنوعی کمک می کنند تا چنین اشیاء را در تصاویر به طور خودکار تشخیص دهند. تاکنون دانشمندان بدون مشارکت انسانی نمی توانند این کار را انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала