واكنش ظريف به تلاش آمریکا برای سرقت نفتکش گریس1 + عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه ایران آمریکا را به تلاش برای سرقت گریس1 متهم کرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به توییت وزیرخارجه ایران در توییتر، تلاش راهزنانه آمریکا برای سرقت نفتکش ایرانی گریس1 که بیش از یک ماه پیش در  جبل الطارق توقیف شد  نشانگر بی احترامی مقامات آمریکا به قانون است.

ممد جواد ظریف در یادداشت خود در توییتر نوشت:«آمریکا که نتوانست از طریق تروریسم اقتصادی از جمله عدم اجازه واردات دارو برای بیماران سرطانی به هدف خود برسد، سعی کرد از سیستم حقوقی سوء استفاده کند تا نفتکش ما را در دریای آزاد سرقت کند. این تلاش برای دزدی نفتکش  گواه آن است که دولت دونالد ترامپ  برای قانون احترامی قائل نیست».

​ ایران توقیف گریس 1 را، که توسط نیروهای محلی جبل‌الطارق و نیروی دریایی بریتانیا انجام شد، دزدی دریایی خوانده بود. پس از توقیف این نفتکش، نیروهای ایرانی یک نفتکش تحت پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کردند.پس از اعلام خبر آزادی نفتکش ایرانی یک سخنگوی شرکت مالک استینا ایمپرو، نفتکش توقیف‌شده در ایران، گفت تغییری در وضعیت نفتکش بریتانیایی به وجود نیامده است.

در ماه‌های اخیر و پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رویدادهای متعدد امنیتی و نظامی برای نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی پیش آمده است. جبل‌الطارق شبه‌جزیره‌ای کوچک در جنوب اسپانیا و بخشی از قلمرو بریتانیا است. دولت محلی جبل‌الطارق در امور داخلی خودمختار است اما مسئولیت سیاست خارجی و دفاعی آن با دولت مرکزی بریتانیا است.

روز 15 اوت مهلتی بود که دادگاه پیشتر برای توقیف نفتکش تعیین کرده بود. در ساعت‌های پایانی این مهلت، آمریکا خواهان ادامه توقیف گریس 1 شد. قاضی ارشد دادگاه عالی جبل‌الطارق گفت این دادگاه درخواستی از طرف آمریکا را برای ادامه توقیف در دست بررسی ندارد.

جبل‌الطارق هنگام توقیف گریس 1اعلام کرد احتمالا این نفتکش حامل محموله‌ای برای پالایشگاهی در سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است. گزارش شده از ناخدای نفتکش تعهد گرفته شده است که در صورت آزادی به سوریه نرود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала