گزارش و تحلیل

شمال ایران به زودی در زباله دفن می شود

© AFP 2023 / Chaideer Mahyuddin شمال ایران به زودی در زباله دفن می شود
شمال ایران به زودی در زباله دفن می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس آمار رسمی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ایران، روزانه بیش از 58 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای این کشور تولید می‌شود که ارزش تقریبی هر تن 400 هزار تومان تخمین زده می شود.

اسپوتنیک - از این حجم زباله فقط 75 درصد دفن می‌شود. ولی در اثر دفن غیربهداشتی زباله‌ها هر سال حدود 50 هزار میلیارد تومان به محیط زیست ایران خسارت وارد می‌شود.  این مشکل زیست محیطی نه فقط به جان بشر افتاده که از خود او نیز نشات می گیرد. زباله‌ها زندگی حیوانات و آبزیان را نیز به شدت تهدید می‌کنند. سالانه تعداد زیادی از آبزیان هم بر اثر خوردن زباله‌های دریایی جان خود را از دست می‌دهند و یا تعداد زیادی از آنها بر اثر شیرآبه های ناشی زباله محل زندگیشان آلوده شده و حتی نسلشان منقرض می شود.

اخیرا  پلنگ ایرانی با نام "کاوه" بر اثر خوردن تکه ای چرم که زباله بوده جان خود را از دست داده است.

حمله پلنگ به آدمها در هند + فیلم - اسپوتنیک ایران
مرگ مشکوک پلنگ ایرانی "کاوه" + عکس

آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان زباله در شهرهای پر گردشگر شمال ایران واقع در حاشیه دریای خزر سهمی بیش از 14 درصد از کل زباله‌های این کشور را دارا می‌باشد. علاوه بر این، بر طبق اطلاعات منتشر شده، فقط در جنگل های شمال ایران دست‌کم 27 محل دفن زباله یافته شده است. پیشتر 104 گونه آبزی در دریای خزر زندگی می کردند اما به دلیل نفوذ زباله و شیرابه‌های آن به دریا برخی از این گونه‌ها منقرض شده‌اند.

خبرنگار اسپوتنیک در تهران شرایط زباله های دریاچه ی خزر که بزرگترین دریاچه ی جهان نیز هست را از دکتر عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رئیس جمهور ایران جویا شد. وی در مورد این مسئله بیان داشت:

شمال ایران مشکلات بسیاری را ناشی از زباله تجربه می کند و تقریبا می توان گفت اگر به مشکل زباله در این منطقه رسیدگی نشود شمال ایران در زباله دفن خواهد شد. یکی از مشکلات عمده ای که شمال ایران برای مهار زباله با آن مواجه است شرایط اقلیمی این منطقه و حجم زیاد آب های زیرزمینی است که عملا دفن زباله را نا ممکن می سازد.

 

دو سال پیش زمانیکه بنده برای ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست منسوب شدم، بودجه ای حدود 1.3 میلیارد دلار از صندوق توسعه برای حل مشکل زباله در شمال کشور قرار بود تخصیص داده شود، که اگر امکان پذیر می شد مشکل زباله در شمال ایران به کلی رفع می شد. اما مجلس شورای اسلامی این بودجه را از ردیف بودجه ها حذف کرد و عملا منبع مالی به این موضوع اختصاص داده نشد بنابر این کار جدی نمی شد انجام داد.

 

دکتر کلانتری در ادامه افزود:

با توجه به اینکه نمی توان زباله را در شمال ایران دفن کرد چندین راه وجود دارد. یکی از آنها خارج کردن زباله از شمال است که هزینه ی بسیاری نیاز دارد. راه دیگری سوزاندن زباله است که بعد از تفکیک و کمپوست شدن بخشی از این زباله ها می توان بخش دیگر را سوزاند. متاسفانه با حذف بودجه ی زباله عملا این فعالیت ها نمی تواند به خوبی انجام شود.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от مدیریت پسماند اصفهان (@isfahanpasmand)

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران به وجود مسئله زباله پلاستیکی در کشور و اقدامات مردمی برای رفع این مشکل اشاره فرمودند:

پلاستیک را می توان به نوعی یکی از معضلات عمده ی کل کشور دانست برای مثال، نیم کیلو میوه خریداری می کنید، در یک کیسه ی پنج کیلویی آن را دریافت می کنید، چرا که این کیسه های پلاستیکی مجانیست، موضوعی که می تواند آن را آفتی برای محیط زیست دانست.

امروز خرمشهری ها به نهضت بدون پلاستیک پیوستند و بیرجندی ها هم در حال پیوستن به این نهضت اند. حداقل باید مقرراتی داشته باشیم که در آن پلاستیک رایگان نباشد و در ازای دریافت پلاستیک میوه فروش یا مغازه دار پولی را بگیرد تا در خواست در این رابطه کم شود، همانطور که در کنیا و آفریقای جنوبی و پرو این اتفاق رخ می دهد.

دعوت ظریف برای چالش بی زباله+ توییت - اسپوتنیک ایران
دعوت ظریف برای چالش بی زباله+ توییت

دکتر کلانتری در رابطه با آلودگی دریای خزر به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

البته که تمرکز جمعیت در جنوب دریای خزر تا حدی زیاد است اما عمده آلودگی این دریاچه، آلودگی نفتی است که توسط همسایگان ما مانند ترکمنستان و قزاقستان رخ می دهد و به دلیل یکسری اعتراضات از سوی ما این کشور ها مجبور به انجام اقداماتی شدند.

برای مثال، عبور لوله های نفت و گاز از زیر دریا خطر ساز است و این موارد در غالب پروتکل دریاچه ی خزر توسط آقای جهانگیری در ترکمنستان به طور جدی تر پیگیری شد. مشکل ایران در دریای خزر را می توان فقط زباله دانست اما سایر کشور های حاشیه ی این دریاچه مشکلات جدی تری را در این آبها ایجاد می کنند. برای مثال، شما اگر به ساحل شهر باکو در آذربایجان بروید بوی نفت به شما اجازه ی تنفس نمی دهد؛ بنابر این همسایگان ما باید اقدامات جدی تری را پیرامون این آلودگی ها لحاظ کنند. البته که ایران هم برای مبارزه با زباله تلاش خواهد کرد و برنامه های مدونی را برای این موضوع در نظر دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала