ایران برای صادرات نفت، تنگه هرمز را دور می زند

© AFP 2023 / Atta Kenare ایران برای صادرات نفت، تنگه هرمز را دور می زند
ایران برای صادرات نفت، تنگه هرمز را دور می زند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت بیان داشت که امکان صادرات اولین محموله نفت خام ایران از شرق تنگه هرمز در اواخر سال ۹۹ امکان پذیر می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت بیان داشت : پروژه خط لوله گوره به جاسک یک پروژه دومیلیارد دلاری است که حدود 500 تا 600 میلیون دلار ان قرارداد تأمین لوله بوده که با توجه به اینکه این میزان تأمین لوله از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است، این پروژه به صورت مستقیم به همین مقدار صرفه جویی در خروج ارز داشته است.

وی خاطر نشان کرد: پیش از این لوله‌های API سرویس ترش از شرکت‌های اروپایی، چینی و یا کره‌ای تأمین می‌شد اما برای نخستین بار در یک مقیاس بزرگ تأمین این لوله‌ها با استفاده از توان داخلی و فعالیت همزمان چند کارخانه فولاد سازی و لوله سازی ایرانی تأمین می‌شود.

 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تاکید نمود که پروژه خط لوله گوره به جاسک تا پایان سال 99 تکمیل می‌شود و افزود: امکان صادرات اولین محموله نفت خام ایران از شرق تنگه هرمز در پایان سال 99 فراهم می‌شود.

دهقانی ادامه داد: با تکمیل پروژه خط لوله گوره به جاسک در یک مسیر حدوداً هزار کیلومتری در واقع انتقال از طریق دریا به مسیر انتقال از طریق خشکی تغییر می‌کند و می‌توان گفت با ارائه محموله صادراتی نفت خام از پایانه‌ای که در جاسک و در شرق تنگه هرمز احداث می‌شود، کشتی‌ها با کاهش مسیر با جایگزین مناسبی در تأمین نفت خام مورد نیاز خود مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: ظرفیت خط لوله گوره به جاسک یک میلیون بشکه در روز بوده و قرار است مخازنی به مجموع ظرفیت 20 میلیون بشکه در منطقه جاسک به منظور پشتیبانی صادرات نفت در پایانه نفتی جاسک احداث شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала